Helena-24

    Hej! Jag undrar om när jag är klar med gymnasiet nu och vill bli lärare till årkurs 1-3 men i de här ämnena engelska, matte och teknik hur ska jag glra eller hur ska jag gå tillväga för universitetet för att bli lärares i de ämnena?

    • Milla : Mitt bästa tips är att du frågar studievägledare på lärarhögskolorna.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du skriver "lärare i årskurs 1-3" menar du på grundskolan (alltså lärare på "lågstadiet") eller gymnasielärare?
    Oavsett, så får man bäst svar på frågor om lärarutbildningar från studievägledare på lärarhögskolorna för att de är experter på just de frågorna.
    Allmänt sett, så finns flera vägar till att bli "behörig lärare" alltså få legitimation från skolverket i de ämnen och på den nivån som man vill undervisa i:
    - söka jobb som obehörig lärare och om man får anställning och undervisar ... efter några år försöka komma in i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga;
    - läsa något av lärarprogrammen och i fall man vill undervisa i ännu fler ämnen eller i andra ämnen eller på andra nivåer, försöka komplettera med kurser och ansöka sedan hos skolverket om utökning av lärarlegitimationen; genom att ta examen från ett lärarprogram, får man en bra grund att gå vidare med; man ansöker om lärarlegitimation från skolverket och blir sedan legitimerad lärare; många leg.lärare undervisar även i de ämnena i vilka de inte är legitimerade (på grund av lärarbrist);
    - läsa tillräckligt antal högskolepoäng i de ämnena som man vill ska bli ens univervisningsämnen och försöka sedan hitta passande KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Vilka kurser man bör läsa inför KPU är inte alltid självklart och lätt att få svar på, speciellt när det gäller "små" eller "ovanliga ämnen", men studievägledare på lärarhögskolorna bör kunna svara (kanske inte på raka arm, men de bör kunna få fram svar på något sätt, vilket kan, dock, ta tid - det är tyvärr inte ovanligt att man kan få svar "hos oss, på vår skola, kan man inte få den behörigheten" och när man frågar var man kan få den, så är det inte alltid så lätt att få rätt hänvisning... suck).

    Studie- och yrkesvägledare