Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du får gärna läsa om komvuxarbete på skolverkets hemsida>> Komvuxarbete är en gymnasiekurs á 100 poäng, vilket betyder att den kan läsas på heltid (40 timmar per vecka) på fem veckor, eller på halvtid - på 10 veckor. Arbetsinsats som krävs från den studerande är på cirka 200 timmar.
    Rekommendationen är att göra/skriva komvuxarbete mot slutet av sina studier som leder till examen från komvux, kanske t o m som sista kurs man gör innan man ska ta ut komvuxexamen.
    Vad gäller temat så måste du få det godkänt av din handledare för komvuxarbetet. Kunskapsområde "samhällsvetenskap och humaniora" är väldigt brett och det finns oändliga möjligheter vad gäller välja tema och frågeställningar för sitt komvuxarbete. Att man får godkänt i komvuxarbetet inom samhälle-humaniora bör "bevisa" att man är välförberedd för eftergymnasiala studier inom det kunskapsområde. Man måste visa att man kan hitta relevant material som belyser temat man valt och kan besvara de frågeställningarna som man tog fram i början av sitt komvuxarbete (eller förklara på ett övertygande sett varför en viss frågeställning inte gick att få svar på). Nu är jag inte expert inom samhälle-humaniora, är definitivt inte lärare/handledare för de som gör gymnasiearbete eller komvuxarbete och jag kan därför bara säga vad jag tycker är rimligt; enligt min åsikt så är det rimligt att välja temat utifrån sina största intressen, t.ex om du är intresserad av internationella frågor (relationer mellan länderna, krig och fred, bistånd till andra länder, diplomati - bara för att ta några exempel) så välj temat som belyser de frågorna; återigen ... bara för att ta ett exempel så tycker jag det är helt rimligt att t.ex välja temat som handlar om Sveriges utlandspolitik genom historien (alliansfrihet under väldigt många år men sedan en stor förändring då Sverige har bestämt sig att ansöka om NATO-medlemskap). Men man kan också skriva komvuxarbete om de "gamla" grekiska filosoferna (deras åsikter och vilken inverkan deras läror hade på kultur- och idéhistoria genom tiderna).

    Studie- och yrkesvägledare
    • agnesolsson : Tack snälla för utförligt svar!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!