theera

    Hejsan. Jag är en person i 34års åldern som funderar på vad jag skall ta vägen i livet. Jag har jobbat många år inom servicebranchen, redan på mitt första jobb fick jag en ledarposition och det verkar vara något jag har fallenhet för. Under många år har jag bott utomlands och studerat bla språk på distans, när jag har varit i sverige har jag haft ett jobb i servicebranchen. När jag nu flyttade hem med pandemin gick jag tillbaka till detta jobb 100% och har även här fått ett längre vikariat i en ledarroll vilket jag tycker har varit roligt, jag har lätt att handskas med människor och engagera. Dock ser jag inte att det finns en framtid för mig på företaget där jag är, dessutom blir jag uttråkad av ett jobb som är allt för monotont. Mitt problem är att jag redan använt upp nästan alla mina år av CSN och kan därför inte studera 100% även fast jag hade velat. Därför kommer jag behöva göra lite i taget och arbeta samtidigt, därav är det av vikt att jag vet VAD jag skall studera vilket jag i dagsläget inte gör. Jag har alltid varit intresserad av människor och psykologi/sociologi, dock finns det inte på kartan att påbörja en lång utbildning pga min situation. Jag vet inte riktigt "vad jag vill bli" och känner mig osäker på vilken väg jag skall ta. Vad skulle ni rekommendera till en person som mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att du är intresserad av psykologi och sociologi men du, av ekonomiska skäl, inte kan läsa en lång utbildning för att du har använt det mesta av din CSN-"kvot"/veckor med studiemedel. Jag skulle i så fall rekommendera att du försöker hitta distanskurser eller kvällskurser i ämnena som intresserar dig och förhoppningsvis kan du läsa på distans/deltid eller på kvällstid samtidigt som du arbetar. Om du t.ex läser en universitetskurs i psykologi och en i sociologi, så kan du sedan ta ställning till om något av de ämnena intresserar dig så pass mycket att du vill fortsätta läsa det ämnet eller inte. Hur man sedan löser sin ekonomi kan man ta och fundera över... t.ex spara pengar för att kunna läsa senare? Försöka få ihop till kandidatexamen av fristående kurser som man läser "en i taget" under längre tid?
    Du kan också kika på möjlighet för dig att starta eget och bli din egen arbetsgivare; för information och inspiration kan du börja med att kasta ett öga på framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare

    Studie- och yrkesvägledare