Hej Alma!

    Vi har samlad våra bästa tips på http://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval

    Du skriver inte om du bor i en storstad eller ute på landet. I en stor stad finns det många gymnasieskolor att välja mellan och man kan lätt bli överväldigad av det stora utbudet. I en liten stad eller ute på landet finns det kanske bara en skola som ligger inom pendlingsavstånd och då har man två val: 1) att välja bland de utbildningar som finns på den skolan eller 2) att flytta till skolorten (eller bo på internat på skolan).

    Vad jag personligen tycker är att det viktigaste är att man som elev har "rätt inställning" och det är att man förväntas ta mycket eget ansvar på gymnasiet, mycket mer än på grundskolan: att man inte tror att allt "står och faller" med att hitta en "bra skola" och då blir det jättebra, oavsett vad jag (som elev) gör. Jag kan förklara vad jag menar med att ta "eget ansvar" för sina studier, om du vill.

    Men tillbaka till att välja gymnasieskola... utifrån det som eleverna berättar, så visar det sig vara viktigt med rimlig avstånd till skola, att det inte är mer än max 45 min enkel väg hemifrån. Pendlar man längre bort, tröttnar man efter några veckor och vill byta till en skola som ligger närmare (även om man tycker att skola är bra; man orkar inte gå upp tidigt och lägga så mycket tid på att pendla).

    Läs våra tips på länken ovan i mitt svar och så hörs vi sen, oK?

    Bästa hälsningar och vi hörs!

    ANNA