Mosafer

    Hej, Jag saknar gymnasieutbildning och läser idag kursen Engelska 5 på komvux. Är klar med Matematikgrund 4:4, SVA 1 och Samhällskunskap 1b. Fick information om en ny utbildning i programmering https://www.jensenkomvux.se/gymnasial-yrkesutbildning/programmering och undrar om den kommer att ge mig gymnasieexamen (yrkesexamen) eller behöver jag förfarande läsa SVA 2&3, Engelska 6 och Matematik 1? Jag undrar även vad jag behöver läsa utöver kärnämnen om jag vill skaffa högskoleförberedande examen istället för yrkesexamen? Har svårt välja hur jag ska prioritera och kan inte bestämma mig om jag ska fortsätta med kärnämnen (och i så fall vad ska jag göra när jag blir klar?) eller är det bättre att satsa på en yrkesutbildning (t. ex. i programmering som jag är intresserad av). Jag är även intresserad av Trading men vet inte vilka vägar som finns och vad jag behöver läsa för att komma dit. Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tittade på länken som du skickade och där står det bland annat: "Följande kurser ingår i utbildningen
    Yrkesintroduktion inom valt yrkesområde - 50 p
    Datorteknik 1A - 100 p
    Dator-och Nätverksteknik - 100 p
    Programmering 1 - 100 p
    Webbutveckling 1 - 100p
    Programmering 2 - 100 p
    Webbutveckling 2 - 100p
    Webbserverprogrammering 1 - 100p
    Servicekunskap - 100 p".
    Om man räknar ihop poängen, så är det 850 poäng. Men egentligen 800, eftersom jag tror inte att "Yrkesintroduktion inom valt yrkesområde - 50 p" får ingå i examensbevis från komvux.
    I examensbevis från komvux måste 2.400 poäng ingå. Det går inte att ta ut examen med färre betygsatta poäng.
    Du skriver i din fråga att du är nu klar med 300 poäng gymnasiala kurser.
    800 poäng från yrkespaketet + 300 poäng som du är klar med = 1.100 poäng. Som du ser fattas det många poäng. Det ska vara 2.400 poäng.
    För grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige, krävs det, under alla förutsättningar att man har godkänt betyg i Svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) och i engelska 6. Om du saknar bevis på att du har gymnasial utbildning från utlandet då måste du få ut någon sort bevis på "fullständig gymnasiekompetens" i Sverige och det kan du göra genom:
    - examensbevis från gymnasiet eller komvux
    - omdöme från en folkhögskola
    - "en annan väg" Reell kompetens - det handlar om att i fall man har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid så räcker det, för grundläggande behörighet, med endast några få gymnasiala kurser, läs på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg men på så sätt bekräftar man endast Grundläggande behörighet. Många högskoleutbildningar kräver även särskild behörighet + för konkurrens måste du göra Högskoleprovet.
    Men jag är inte säker att du nödvändigtvis måste skaffa dig fullständig gymnasiekompetens (om du vill jobba inom programmering) för att det finns en studieform som heter Yrkeshögskola, se www.yhguiden.se - YH är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar med de får göra egna behörighetsbedömningar och får ta in de som de anser kan klara studierna (alltså, examensbevis eller andra bevis på gymnasial utbildning är bra att ha men det kan också gå att komma in utan sådana).
    Så, om du vill jobba inom programmering, så kan du söka kurspaket som du länkar till i din fråga men sök också samtidigt läsa mer svenska och engelska är mitt råd och försök sedan komma in på någon yrkeshögskoleutbildning. Samtidigt som du söker till många olika YH-utbildningar, se utbud på www.yhguiden.se, så kan du söka (samtidigt alltså) till komvux för att läsa vidare mot yrkesexamen som Nätverkstekniker men inom yrkesexamen kan du (får du) inkludera även alla kurser som krävs för högskolebehörighet. Man kan med yrkesexamen komma in på svenska högskole-universitetsutbildningar, så det är enligt min mening ett bättre sätt - alltså att skaffa sig Yrkesexamen från komvux men inom sin examen även inkludera svenska 2, 3 och engelska 6 + även de kurser som krävs för särskild. behörighet till just den högskoleutbildning som du är intresserad av (det får man göra och många gör så).
    Du får gärna visa mitt svar till SYV på komvux när ni gör studieplanering för dig.
    *******************
    Vad gäller "Trading", så är jag inte expert på området. Det jag vet är att trading handlar om att köpa och sälja (handla med) finansiella instrument (som t.ex aktier, valuta eller index) utan att vara ägare till dem; det gör man i hopp om att tjäna pengar på förändringarna i instrumentens prisrörelser. Vad jag förstår, så krävs det mycket tur för att kunna försörja sig på det sättet. Att ha kunskaper inom ekonomins "speciella avdelning" som handlar om att handla med aktier, valuta eller index är "en sak" men även de som har de kunskaperna kan misslyckas när marknaden agerar oförutsägbart (vilket händer), så man kan förlora mycket pengar i stället för att tjäna några... Om du tänker på att du vill få lön eller provision, alltså vara anställd för att handla med aktier, valuta eller index då tänker du på yrket Aktiemäklare - se framtid.se/yrke/aktiemaklare - och för att kunna jobba inom det yrket krävs lång utbildning och man ska först bli anställd av någon finansiell institution (t.ex en bank) och först efter det kan gå en  SwedSec-utbildning som krävs för att få en specialistlicens som är ett krav för att få lov att jobba som aktiemäklare.

    Studie- och yrkesvägledare