Utbildningssökande
    Tjenare!
    Mitt dröm yrke är arkeolog vilket jag gärna skulle vilja utbilda mig till.
    Eftersom att jag läste ett yrkesförberedande program under gymnasiet är jag medveten om att jag inte har högskoleförberedning.
    Hur ska jag då gå tillväga med att utbilda mig till arkeolog?
    Vilken/vilka utbildningar krävs det för att bli arkeolog?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,
    Arkeologer utbildas i Sverige inom högskolan/universiteten. Kandidatexamen omfattar tre år och ska till minst hälften bestå av huvudämnet arkeologi. För särskild behörighet till kandidatprogrammen med huvudämnet arkeologi brukar krävas: godkända betyg i gymnasiekurserna Historia 1b (eller 1a1 + 1a2) och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2).
    För Grundläggande behörighet behöver du examensbevis från gymnasiet eller från komvux + godkända betyg i gymnasiala kurser svenska 2, 3 och i engelska 6.
    Se vad som du redan har (i betygs vägen) och planera för att komplettera med resten. Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Annars, så kan du direkt göra ansökan till komvux för att läsa de kurserna som fattas (om det fattas några kurser för dig, du vet ju vilka betyg du redan har).
    Du måste ha både grundläggande och särskild behörighet, och detta även om du gör högskoleprovet och även om du får högst resultat på högskoleprovet. HP befriar inte från kraven på behörighet.