Ronaldo

    Hej!

    Jag har ställt frågor tidigare, men känner inte att jag har fått svar på allt riktigt. Jag har gått i samhällskunskapsutbildningen, och har inte grundbehörigheten för att bli maskiningenjör med fokus på produktutveckling.

    Jag kan då inte söka till det nu till hösten 2017. Behöver Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c, vilka är ämnen jag saknar helt. Är den enda utvägen då att jag tar ett tekniskt basår i maskinutveckling/produktutveckling? Och, då kommer jag alltså förlora ett helt år till?

    Är maskiningenjör med inriktning produktutveckling utvägen till att kunna bli bildesigner? Vad mer kan man bli?

    Har tänkt på antingen maskiningenjör (produktutveckling), eller systemutvecklare. Systemutvecklare då, inte för att jag är intresserad, utan för att jag har behörighet och då blir det kortare studeringsperiod, på 180hp. Dessutom står det enligt lönesidor att de tjänar lika mycket som civilingenjörer överhuvudtaget. Är det inte orättvist med tanke på att ingenjörprogrammen är mer krävande?

    Vad skulle ni tipsa om att jag gör/väljer? Är så osäker. Känner att jag slösat bort en massa tid, nu när ett år gått utan att jag valt något än.

    MVH
    //Ronaldo Romi

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ronaldo,

    om du ej är intresserad av att bli Systemutvecklare>>, då tycker inte jag du ska söka utbildningar som leder till det yrket.

    I så fall är det bättre, tycker jag, att söka jobb >> - i princip vilket jobb som helst - och samtidigt komplettera för att bli behörig till den utbildningen som du vill läsa. Komplettera för behörighet kan du på basåret; på komvux eller på en folkhögskola. Och mitt råd är att du söker till basåret/åren helst på flera olika högskolor/universitet och samtidigt söker till komvux, och också till flera olika folkhögskolor - detta för att inte finns någon gatanti på att komma in och få en studieplats. Fler ansökningar ger dig flera chanser.

    Tips: kika på yrke/cad-konstruktor>> och utbildningar finns bl a inom yrkeshögskola. Ex.https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/cad-konstruktoer-inom-mekanik

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Hej Peter!
    • : Tack så mycket för svaret och tipsen. Men om jag nu skulle bli en bildesigner, är då maskiningenjör med inriktning produktutveckling den smidigaste vägen? CAD-konstruktör blir man väl genom att välja maskiningenjör? Och en annan sak, nu är jag ju intresserad av att kunna designa bilar, exempelvis, men är inte så förtjust i matematik för och vara ärlig. Så vägen dit kanske är lite svår. Men hellre det än att välja statsvetare, som då har intressantare och lättare väg dit, men som då erbjuder jobb som jag är mindre intresserad av? Eller, hehe. Vad tycker du?
    • : Kan någon snälla bekräfta ifall videon motsvarar systemutveckling? Lite förvirrande med olika namn, som software developer, system developer och system engineering.
    • Ludmila : Det är förvirrande med olika namn, som software developer m.fl - och man måste vara expert på just det här "smala område" för att begripa sig på alla skillnader och nyanser. Vi på Fråga SYV har tyvärr inte någon sådan expert. Vi måste därför hänvisa till de utbildningsanordnare som anordnar just de aktuella utbildningar - det är det "expertis" finns inom de olika "smala, begränsade, specifika" kunskapsområden.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hejsan,

    >>CAD-konstruktör utbildningar finns även inom yrkeshögskola, och du kan söka alla dem olika YH och behöver inte prioritera - i första hand, i andra hand... och du kan samtidigt söka alla andra möjliga utbildninar överallt + obegränsat antal yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Får du sedan fler än en studieplats, kan du göra ditt val sedan, bland de erbjudna studieplatser.

    Du skriver att du "inte är så förtjust i matematik" - men för mig är det inte klart vad det egentligen innebär: om du kan räkna snabbt och bra men tycker inte det är roligt; eller om du har svårt med att uppnå godkända betyg i matte. I bildesign är uträkningar av stor betydelse. Vill man inte /eller kan man inte/ räkna mycket, snabbt och rätt - så blir det ganska så svårt att lyckas inom detta yrke, Bildesigner>>, (det är i alla fall vad jag tycker).

    Det finns annars tusentals olika yrken och vår förhoppning är att var och en kan hitta ngt. som passar just "henom" /honom eller henne :)/ bra.

    Kika exempelvis på yrken Bilförsäljare>> och Yrkeslärare>> (på fordonsprogrammet på gymnasiet). Andra "bilyrken" är t.ex Racingmekaniker>> och Bilskadereparatör>>.

    Man kan också ha bilintresse som sin Hobby>>, och som avlönat arbete ha ngt. annat yrke >>. Fördelen med att ha det man gillar mest som sin hobby är att man gör vad man vill, när man vill och hur man vill och kan göra det när man känner för dig och inte varje dag på "kontors tid".

    Man kan faktiskt även se "arbete" som ett sätt att tjäna pengar; mer eller mindre bara det... och så kan man i stället göra roliga saker på sin fritid.

    Hälsningar

    Daniel

    • : Hej Daniel, tack för ditt svar. Jag skulle inte vilja säga att jag har svårt att uppnå Godkända betyg, det är mer att jag inte tidigare har fått mer än det liksom. Min största dröm är att få arbeta hos BMW, och vara del av produktionen, etc. Är inte så intresserad av att bli bilmekaniker, speciellt inte när jag gått i studieförberedande program liksom. Hellre försäljare i detta fall, men om jag nu skulle fundera på det, vad ska man söka som bilförsäljare? Ekonomprogrammet? Jag är inte ens behörig till det.
    • Ludmila : Läs gärna på https://www.framtid.se/yrke/bilforsaljare - där det bl a förklaras att man även kan bli upplärd på arbetsplatsen; det är inte någon strikt/specifik utbildning som krävs. Intresse för bilar; helst erfarenhet av försälning sedan innan - och så söka jobbet! Annars kan man gå olika utbildningar - både inom ekonomi; och inom fordon - och få samma jobb med samma lön efter det.