Waseemassaf11

    Hej Jag drömmer om att bli en pilot (flygkapten).. jag har sökt och kollat, men det låter att det är omöjligt

    Jag vet inte vilken utbildning jag ska välja.. ska man lösa flygteknik eller ska man läsa program? Kan ni snälla skocka till mig länkar till högskolor eller skolor som erbjuder denna utbildning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige ges utbildningar till pilot/trafikflygare både inom yrkeshögskola och av privata skolor. Det är billigare att utbilda sig inom yrkeshögskola men helt gratis lär det ju tyvärr inte att bli.
    Den utbildning inom yrkeshögskola som har några beviljade framtida starter kan du se information om på yhguiden.se/pilot - utbildningen heter Integrerad trafikflygarutbildning och har start i mars "varje år" eller i alla fall i några år framöver, är det tänkt. Studieort Klippan i Skåne. Ansvarig för den utbildningen är det Lunds universitet.
    Vad gäller privata skolor som utbildar piloter/trafikflygare, så kan jag egentligen (tyvärr) inte säga så mycket, utan du behöver hitta information själv (om jag rekommenderar någon skola måste jag i så fall ta ansvar för att utbildningen verkligen håller hög kvalité och erbjuder också justa villkor men jag har ingen möjlighet att personligen kontrollera att så är fallet).
    Några av de privata skolor som tidigare bedrev utbildningar till "pilot" inom yrkeshögskola och kanske även i framtiden kommer göra det är:
    OSM Aviation Academy
    och
    Svensk pilotutbildning
    OBS! man kan också utbilda sig till pilot (flygkapten) inom försvarsmakten. Om du vill få reda på mer inom det alternativet, kontakta FM´s rekryteringslinje. Kontaktuppgifter finner du på jobb.forsvarsmakten.se/sv/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare
    • Waseemassaf11 :

      Hej

      När jag vill anmäla mig till det trafikflygprogrammet vid Lunds universitet så kommer det inte upp något på antagning.se, jag vet inte de kanske har ett annat namn där? Eller ska man ansöka genom någon annan hemsida?

    • Milla : Trafikflygarutbildningen (yrkeshögskoleutbildning) startar i början av Mars varje år och det är mycket möjligt att ansökan inte är öppen nu... du kan ställa frågor om den utbildningen till personal som jobbar med just den utbildning via epostadress: [email protected] |