Klara100

    Jag överväger att återuppta mina studier efter flera års uppehåll och vill ta kandidatexamen genom fristående kurser för att bli beteendevetare. Därefter lockar tanken att bli psykoterapeut, men den långa vägen dit känns avskräckande. Det verkar som att det krävs en del arbetslivserfarenhet, studier i steg 1 psykoterapi, och sedan flera år till av arbete innan man ens kan börja plugga för att bli legitimerad psykoterapeut.

    Finns det snabbare alternativ för att arbeta med samtalsterapi/behandling/rådgivning? Vilka specifika utbildningar eller skolor borde jag i såna fall kolla in? Hur bör jag tänka?
    Helst hade jag velat bli klar om 3 år för att börja jobba med behandling eller rådgivning till att börja med, men det kanske är helt orealistiskt.
    Borde jag förbereda mig på att det kommer att ta lång tid oavsett hur jag gör?

    Jag försöker bara skapa mig en uppfattning om allt så jag har rätt förväntningar!
    Tack för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste examen från psykoterapeutprogrammet ligga, det vet du säker om själv. Du får i alla fall gärna kika på framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Men jag tror inte du läser rätt grundutbildning inför den långa vägen mot att bli en Psykoterapeut för att det krävs (som grundutbildning) 3-årig akademisk examen inom ett "människovårdande yrke" och Beteendevetare hör inte till den kategorin. De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden psykologer. Andra yrkesgrupper som kan vidareutbilda sig till psykoterapeut är läkaresocionomer, och ibland även specialistsjuksköterskor och ibland också arbetsterapeuter. Du får gärna fråga antagningsgruppen på det lärosäte där du skulle ev vara intresserad att på sikt komma  in på psykoterapeutprogrammet. Min fasta uppfattning är att en beteendevetare skulle inte bli godkänd som behörig sökande till psykoterapeutprogrammet men jag jobbar inte med antagning till det programmet, så du får gärna fråga de som gör det.
    Det du absolut (utan tvekan) har rätt i är att vägen till att bli en Psykoterapeut är i Sverige mycket lång.
    Men att jobba med samtal och genom samtal också behandla borde man kunna även inom andra yrken, eller i alla fall ha inslag av den arbetsmetoden som en del inom sina arbetsuppgifter.
    Exempel på utbildningar som du gärna får kika på:
    studier.se/studier/human-resource-management
    studier.se/studier/certifierad-mental-idrottscoach
    studier.se/studier/certifierad-sjalavardsterapeut
    studier.se/studier/certifierad-samtalsledare
    studier.se/kurser/coachande-samtal
    studier.se/kompetensutveckling/motiverande-samtal
    studier.se/kompetensutveckling/kbt-i-elevhalsa-och-socialt-arbete
    studier.se/studier/certifierad-kbt-terapeut
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT
    Tips! hitta några personer som idag jobbar med det som du i framtiden vill jobba inom och fråga vilken utbildning de har. Du får också gärna kika på platsannonser (annonser om lediga jobb) för att se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar.

    Studie- och yrkesvägledare