Beti
    Hej!
    Jag har en gymnasieutbildning på 90 talet från icke EU land och därefter 6 års universitet från EU land. Sedan 2009 är jag legitimerat läkare i Sverige och har jobbat sedan 2010 och blivit färdig specialist för två år sedan.
    Nu är det dags för nästa utmaning :) Jag målar i många år men det bli kul om jag får även en utbildning inom konst. (Högskola eller likvärdiga kurser/utbildningar)
    Vilken vägg är bäst i min fall?
    Jag har läst engelska men har inget intyg förutom betyg från gymnasiet samt 1år på universitetet.
    Svenska B2 enl europeiska nivå sedan 2011.
    Sista år gör jag en del konstkurser på folkskola osv.
    Tack på förhand!
    Mvh
    Beti

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Beti,
    det finns en studieform i Sverige, sedan några få år - som heter KKU, Konst och kulturutbildningar; det är kvalificerade utbildningar på eftergymnasial nivå. Kika gärna på dem.
    Exempel på KKU som kan, för hoppningsvis, bli av intresse för dig:Traditionell realistisk konstnärsutbildning i Simrishamn - se utbildningsanordnares hemsida här; utbildningar på Konstskolan Linnéa i Skärholmen; Konstnärlig yrkesutbildning i Klassiskt/Realistiskt Måleri och Teckning på FAA i Mölndal (mycket nära Göteborg).
    **********
    Men om du exklusivt vill läsa just på högskolenivå (högskola eller universitet) - då letar man passande utbildning på www.studera.nu, som är gemensam hemsida för svenska högskolor och universitet. Exemeplvis kan man börja med att titta på vad Konstfack kan erbjuda (Konstfack - is the largest university of arts, crafts and design in Sweden).
    Utbud till hösten 2019 på svenska högskolor och universitet fastställs till mitten på mars 2019, då ansökningsperiod börjar. ansökan gör man från mitten på mars till mitten på april på www.antagning.se - de exakta datumen finns på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.
    Angående behörighet till högskoleutbildningar: till de konstnärliga högskoleutbildningar i Sverige brukar krävas GRUNDLÄGGANDE behörighet + att göra Antagningsprovet (visa upp vad man kan inom konst). Genom att du har akademisk utbildning från EU, kanske kommer det att krävas att endast svenska språket kompletteras.
    Tips! hör med komvux i din kommun om du kan under våren 2019 läsa Svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3. Får du godkänt betyg i den kursen, har du i så fall behörighet (i svenska) att läsa på högskolenivå med undervisningsspråk svenska. Kursen Svenska/SAS 3 läser man på heltid på fem veckor; eller på halvtid på 10 veckor eller på 25% studietakt på 20 veckor.

    Du kan också boka tid hos Studie- och yrkesvägledare i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dig alla dina betyg och diskutera vilka utbildningar du är intresserad av och sedan, när du vet vilken utbildning du vill satsa på, tittar ni på vilken behörighet just den utbildningen kräver och efter det - pratar om i fall du redan idag är behörig eller om komplettering behövs.

    Hälsningar och lycka till!
    Daniel D: