Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32119 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'byte av studieort' (7 st.)
-
Tillgodoräkna sig tidigare utbildning?
Hej! Jag har planer att söka tandläkarprogrammet och börja läsa på Malmö universitet, dock är jag fortfarande tveksam. Det som jag är orolig för att jag behöver gå om allting då det är stor skillnad mellan GU och Malmö....
Hej,läser du tandläkarprogrammet i Göteborg? Du skriver inte om det i din fråga - så jag måste gissa. Du vet vilka kurser du har godkända betyg i (inom tandläkarprogrammet),... Läs hela svaret -
Läsa första terminen på ett annat univeristet/högskola?
Hej! Jag hade tänkt söka in till socionomprogrammet i Växjö nu till hösten och inser att det programmet endast har studieort Kalmar om man vill ha programstart på hösten, därefter är studieorten Växjö under våren. Jag har inte...
Hej,du kan se om kurserna som ingår i socionomprogrammet ges som fristående och sök till dem i så fall - det kan inte skada att du gör det. Men med din plan så... Läs hela svaret -
får man plugga på två olika universiter?
Jag studerar t.ex på lund universitet termin 2 men vill byta till uppsala universitet fast annan program och behöver då börja på termin 1. jag vill också slutföra hela termin 2 på lund så jag undrar om jag kan ansöka till uppsala medan...
Ja, du kan absolut söka till andra utbildningar när du bedriver din nuvarande utbildning. Det är väldigt många som gör så. Sök och se om du kommer in på den nya... Läs hela svaret -
Kan jag flytta mitt program till annan stad ??
Hej! Jag undrar om jag kan byta stad till en annan men gå samma program. Om jag tex kommer in i umeå men vill inte va kvar, kan jag då tex byta till örebro osv (?) ???
Hej,man har rätt att läsa den utbildning där man är Antagen (på den skolan och på den orten där man är antagen). Alla byten görs i "mån av... Läs hela svaret -
Kan man plugga på en skola för att sedan forska på en annan?
Hej! Jag har som dröm att jobba inom forskning och som professor inom psykologi. För att börja så har en Syv rekommenderat beteendevetarprogrammet, vilket lämnar mig med två val: Uppsala Universitet eller Lunds Universitet. Fick jag välja så skulle jag av personliga skäl föredra Uppsala, men...
Hej,vägen till att bli forskare och/eller professor är väldigt lång. Efter kandidatprogrammet kommer du behöva läsa utbildning på avancerad nivå... Läs hela svaret -
Byte av lärosäte?
Hej! Jag är student på läkarprogrammet men har just nu tagit ett uppehåll, dels för att fundera på om utbildningen verkligen känns rätt för mig. Jag har funderat mycket på om det är värt att byta lärosäte för att kunna ta del av en annan typ av pedagogik, eftersom jag varit skeptisk till...
Hej Alex,om du är säker på att pedagogik på GU passar dig bättre, kan du söka komma in antingen till senare del av programmet eller så kan du också söka "som vanligt" via... Läs hela svaret -
Kan man byta studieort till en ort där man ej kom in från början?
Hej! Jag undrar lite hur det ligger till om man vill byta studieort. Det är ju ofta olika höga antagningspoäng i Sverige vid de olika universiteten för ett visst program, och om vi säger att jag söker in på en högskola som jag med mina betyg precis kommer in på, kan man då byta till en annan...
Hej Frida, jag kan förklara hur det brukar fungera med antagning till högskola/universitet, som reglerna ser ut. Undantag kan finnas också. Om det finns alldeles speciella omständigheter... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga