Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'np' (35 st.)

    • Spiff

      Nationella prov i moderna språk 4?

      Hej, min skola har valt att göra nationella prov i moderna språk. Min lärare säger nu att jag ligger på ett C i betyg. Jag är däremot övertygad om att detta kommer sänkas, kanske till och med bli ett F efter nationella proven, för hela min...

      Milla : : Hejsan!Fråga skolverket (om du vill, tel.nr 08-527 332 00); det vi tidigare fått i svar från skolverket var att med att skolan inför NP, så blir det provet obligatoriskt för alla elever som... Läs hela svaret
    • Alias123145

      F På Prov i Komvux men godkänt på högre nivå på alla delmoment?

      Hej jag fick F på Np i komvux med ett poäng från godkänt, däremot hade vi uppgifter på alla delmoment där jag av 7 uppgifter fick A på 4 av de, jag fick 1 D och 2 E kan jag fortfarande få F i slutbetyg då jag presterat ganska bra...

      Milla : : Hej,kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV lär man sig inte betygssättningen. Läraren kan... Läs hela svaret
    • Viktor07

      Sämre betyg pga nationella prov?

      Hej! vi har nationella prov i hisstoria just nu och jag presterade inte alls bra på det. Jag har B i historia sedan innan men jag undrar om mitt betyg kommer sänkas jättemycket om jag skulle få underkänt på nationella provet. Eller om jag till och med...

      Milla : : Hej,betygssättningen är lärarens kompetens, inte SYV-ens, därför kan jag inte svara på din fråga. Men jag vill ändå påminna om att nationella provet är ett viktigt... Läs hela svaret
    • FrågandePerson

      Vad händer om man inte gör NP i gymnasiet?

      Hej! Om man har fått A på alla prov i matematik och moderna språk, vad händer då om man är sjukanmäld/frånvarande under de nationella proven? Blir lärarna tvungna att gå på de andra proven då så att kursbetygen blir A,...

      Milla : : Hej,jag som SYV har inte kompetens i betygssättningen, men min erfarenhet (det som jag vet hände förut) säger att läraren i det fallet kan sätta F, icke-godkänt betyg. NP är... Läs hela svaret
    • Förälder

      Betyg efter NP?

      Hej Min son fick till sig knappt en vecka innan NP i matematik att han MÅSTE bli godkänd på det annars kommer läraren att sätta F i betyg. Får en lärare göra så? Vet att NP är en del av betygssättningen men inte enbart. Min son...

      Daniel: : Hej Mirja!Betygssättningen är Läraren kompetens, inte SYV-ens. Ytterst ansvarig på skolan är Rektorn. Du kan vända din fråga till läraren (först - rekommenderas) och sedan, om läraren inte... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur fungerar nationella i eng 7?

      Hej! Det är så att jag under engelska 7 kursen presterat bra. Jag fick A på alla uppsatser samt B på presentationer. Senare när vi gjorde nationella provet, fick jag ett D. Läraren sa då att jag skulle få D som slutbetyg om jag inte gjorde om...

      Milla : : Hej Sara,det är lärarens kompetens att sätta betyg. NP är standard-provet (samma svårighetsnivå för alla elever). De prov och uppgifter man gör under kursens gång kan vara av... Läs hela svaret
    • Louise

      Muntlig examination ?

      Jag läser svenska 1 och ska ha muntlig examination. Om jag har godkänt på alla uppgifter och de nationella provet men skulle få F på det muntliga examinationen blir jag underkänd i hela kursen då?

      Milla : : Hej Louise,det är Läraren som sätter betygen. SYV har inte kunskap eller erfarenhet inom betygssättning, ingår liksom inte i SYV-ens kompetens att sätta betyg och vi kan därför inte ge dig svar... Läs hela svaret
    • Hejsan123

      Missa nationella proven?

      Hej. Vi har nationella nu på fredag i svenska 1 och jag har en viktigt läkartid då som jag inte kan missa. Min lärare sa att jag inte kan göra det nån annan gång och att det bara finns ett tillfälle. Får jag f i slutbetyg då också?

      Milla : : Hej Frida!FRåGA SYV kan inte svara vad du får för betyg. Det är Lärare och inte SYV som sätter betyg. Det är olyckligt att läkartid krockar med NP. Se vad du kan göra för att... Läs hela svaret
    • K

      Hur mycket sänker NP?

      Hej, Jag går just nu i 9:an och ska ha nationella om ett tag. Jag har A i de flesta ämnena jag ska ha NP på, men jag undrar en sak. Vad händer om jag får ett B på t.ex tyska NP, eller Svenska NP? (har A i båda ämnena), eller hur strängt är det? Om jag får B på läsa, skriva och lyssna?...

      Julia: : Hej K!Det är läraren som sätter betygen, inte SYV- så vi har inte den kompetensen, men om man tänker logiskt så ligger NP i slutet av kursen och omfattar innehåll i Hela kursen, så det borde... Läs hela svaret
    • Fw

      hur mycket påverkar kursprovet??

      Hej! Hade ett kursprov i matte 1c idag och känner verkligen att det inte gick som jag hoppats. Har vid tidigare prov fått bedömningar på A och B nivå. Dock gick det verkligen inte bra idag... Hur mycket påverkar kursprovet/np??

      Julia: : Hej Fatima,SYV har inte kompetens i betygssättningsfrågorna; den har ämneslärare.Om man tänker logiskt, så borde slutprovet (Nationella provet) vara jätteviktigt, typ nästan... Läs hela svaret
    • Ivan

      E-komplettering på en kurs som innehåller NP?

      Hejsan! Är det upp till lärare att bestämma om man får E-komplettera på matte 4 eller fysik 2 på vuxenutbildningen? Matematiken 4, har en obligatoriskt NP i ämnesplanen. Fysik 2 är däremot valfritt att anordna NP, Jensen Stockholm väljer...

      Anna: : Hej,betygssättningen är lärarens ansvar och kompetens. Dock är det på varje skola Rektor som är "ytterst ansvarig".Du skriver att Nationella provet är "i sig... Läs hela svaret
    • Elev

      Går det att läsa 4 kurser på sommarskola?

      Hej! Jag går i gymnasiet samhäll årskurs 1. Jag undrar bara om det går att läsa 4 kurser på sommarskola? Matte, svenska, samhällskunskap och historia? Eller går det att göra ett slutprov nu innan sommarlovet för att kunna visa mina...

      Anna: : Hej Hanna,det är inte alltid som sommarskola finns för gymnasieungdomar. Om sommarskola finns brukar rektor eller lärare anmäla elever som fick F i en obligatorisk kurs (oftast finns bara svenska,... Läs hela svaret
    • Micke

      Tidsgräns för kursbetyg i gymnasiet?

      Finns det någon regel som säger hur lång tid efter en avslutad kurs ett betyg måste sättas i gymnasieskolan? Jag vet att det ska sättas efter avslutad kurs samt att det utvecklats nån sorts praxis att man har 2 veckor efter kursen på sig....

      Julia: : Hej Micke,mitt råd blir att du kontaktar Skolverket*** - för då kan du uppge alla detaljer som hör till din fråga: om det är en kommunal eller en fristående skola, om det... Läs hela svaret
    • Albin

      Nationella prov i matte åk 9?

      Hej! Jag undrar vad det krävs för att få A på nationella provet i matte åk 9? Hur många av de olika poängen krävs? Mvh Albin Eriksson

      Milla : : Hej Albin,studie- och yrkesvägledare sätter inte betygen; vi på FRåGA SYV kan därför inte svara på din fråga, tyvärr. Det är lärare i matematik som har kunskap i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga