Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'upprop' (8 st.)

    • Es

      Reservantagning?

      Hej! Jag är nu första reserv på mitt förstahandsval till gymnasiet efter att både reservantagningarna är gjorda! Hur stor är chansen att jag kan komma in, det är 40 platser totalt,är det någon chans att jag kan komma in innan skolan...

      Milla : : Hej, som RESERV nr.1 har man, allmänt sett, goda chanser att komma in. Det räcker att en person "hoppar av" utbildningen för att du ska få plats. Men det kan tyvärr inte garanteras, för att det... Läs hela svaret
    • NilsBergh

      Står reserv 21 till psykologprogrammet Umeå Universitet? Möjligt?

      Hej! Jag är antagen till psykologprogrammet på mittuniversitet och står reserv 21 till Umeå. 16 är antagna. Finns det möjlighet? Brukar inte många av de reserver som står innan tacka nej? Och är man verkligen garanterad nästa plats om man...

      Milla : : Hej!Enligt reglerna gäller detta: att så länge en utbildning, t.ex ett program på universitetet, i Sverige, kan ta in fler studerande så kallas folk från... Läs hela svaret
    • Lotta

      Hur är första dagen?

      Hej, jag undrar om ni vet någonting om hur upplägget är under första dagen/veckan i gymnasiet?

      Anna: : Hej Lotta,det kan vara lite olika på olika skolor. Läs gärna >> Reportage på GymnasieGuiden som Daniela tipsar om i kommentaren till din fråga! men fråga annars också på just den gymnasieskolan som du ska börja på!vänligenANNA
    • indii

      Hjälp Universitet?

      Hej! Jag fick andra beskedet om universitet idag. Jag blev reserv nummer ett på mina första val, och blev antagen på min andra. Dock så betyder det att jag måste flytta om jag väljer min andra val. Undrar om , om jag kan fortfarande gå på uppropet på andra valet och börja där så länge. och Om...

      Anna: : Ja, det borde du kunna, göra så som du föreslår i din fråga. Vi hoppas du kommer in på ditt första val. Som reserv nr. 1 har du mycket god chans! Vi håller tummarna! Men för säkerhets... Läs hela svaret
    • V

      När får jag mitt brev från gymnasiet?

      Hej, jag ska börja gymnasiet imorgon och har fortfarande inte fått mitt brev hem, vad ska jag göra?

      Anna: : Hej V, om du vet att du är antagen på en viss skola och du kan på skolans hemsida se när uppropet är - gå till uppropet, ta med dig legitimation och prata med skolans personal; kom till... Läs hela svaret
    • linus

      vad menas det med uppropsinformation?

      uppropsinformation

      Melina: : Hej! Det betyder information om uppropet. Upprop, när du ska vara på plats och anmäla dig och skolan ska stämma av att du är där. Du kommer också att få information. Vänliga hälsningar Melina, studie- och yrkesvägledare 
    • Elena

      Tid första dagen?

      Jag har ingen aning vilken tid jag börjar första dagen. På gymnasiets hemsida så står det att alla börjar kl 9.00. Men är det inte så att varje linje börjar en specifik tid?

      Milla : : Hej Elena! Har du fått ett brev från skolan med olika blanketter och info om när upprop för just din utbildning blir? Det borde i så fall stå i de "papprena". Om du inte fick brevet eller om det inte... Läs hela svaret
    • Danne

      Min urvalsgrupp eller totala antal platser?

      Hej! Jag är reserv 4 som sökande med gymnasieexamen utan komplettering (BIEX) och antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 26. Totalt finns det 60 platser för programmet (Högskoleingenjör- Data, Haninge KTH). Är det folk från min urvalsgrupp (26) som måste dra sig...

      Milla : : Du prövas väl också i BI gruppen. Om du gjorde högskoleprovet, även i HP gruppen.  

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga