Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'manager' (7 st.)

    • Ellen

      Marknadskoordinator?

      Hej! Jag har kollat lite på marknadskoordinator utbildningar (YH), jag hittar bara på medieinstitutet i Stockholm. Finns det någon annan stans, på någon annan skola?

      Anna: : Hej Ellen,om du söker utbildning med exakt samma NAMN - så är det inom yrkeshögskola idag endast den utb., som du nämner i din fråga som finns. Kan bli fler i framtiden, men det vet vi ännu inget... Läs hela svaret
    • Sarah

      hotellindektör,hotell manager & hospitality managemet ?

      hej syv, Jag skulle utbilda mig vidare inom hotell och turism och har sett att de finns flera namn än hotellindektör när man ska söka utbildningen som hotell chef. Så min fråga är: vad är skillnaden mellan hotell manager och hospitality management ?

      Peter: : Hej Sarah,menar du att du vill jämföra... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur blir man en manager?

      Hej! Jag tog studenten förra året och har sedan dess haft jätte svårt med vad jag vill göra i livet. Inte riktigt vetat vad jag gillar och inte gillar. Nu tror jag att jag äntligen funnit vad jag faktiskt skulle vilja hålla på med, och det är...

      Mikael: : Det finns Yrkeshögskoleutbildningar som jag hoppas du blir intresserad av, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se och många har sista ansökn.dag 15 maj.
    • Sergie

      Hur Blir Man ett Social Media Manager ?

      Hej jag hörde att det finns ett jobb där man jobbar med social medier av företag och folk och man liksom gör reklam, delar inlägg och gör att företaget eller sidan blir mer känd eller ´´known´´. hur blir jag det ? vad måste jag göra ? kan jag jobba med många samtidigt ?

      Liselotte: : Hej Sergie, du får gärna kika på /yrke/social-media-manager >> där det bland annat förklaras vilken utbildning som kan vara passande. Ex. på yrkeshögskoleutbildningar som kan... Läs hela svaret
    • Ella

      Tourmanager i Sverige?

      Hej! Jag går på ekonomiprogrammet på Peder Skrivares gymnasium i Varberg. Jag är full medveten om att jag inte tycker att ekonomiprogrammet känns rätt för mig men jag kommer förmodligen fortsätta läsa mina 3 år på det programmet. Jag är dock ganska intresserad av att jobba som en...

      Milla : : Hej, Melody! Det är bra att du är fastbesluten av att skaffa dig en utbildning, trots att du inte till 100% trivs på skolan nu. De två yrken som du är intresserad av - tourmanager och nöjesjournalist -... Läs hela svaret
    • Rebecca

      Sport Management - vad kan jag göra efter?

      Hej! Jag kollar på en utbildning på GIH och Sötertörns högskola som heter Sport Management (http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Sport-Management/) som jag tror skulle passa mig perfekt. Jag skulle älska att få jobba med att utveckla idrott i Sverige genom jobb inom...

      Milla : : Hej Rebecca! Jag tycker att du bör söka den utbildningen. Om du får besked "Antagen", har du minst 2-3 veckor på dig att tacka Ja eller Nej till din utbildningsplats. Du är fortfarande... Läs hela svaret
    • Tiffany

      Måste jag gå musiklinjen för att plugga vidare till musikproducent?

      Hejsan! Jag är en tjej som brinner för musik. Jag är lite inne på att välja estetiska - musik på gymnasiet. Problemet är just det att jag kan inte spela något instrument, och kan inte heller sjunga särskilt bra utan jag vill jobba med att producera och hjälpa artister att nå framgång. I...

      Lena: : Hejsan, roligt att du brinner för musik! Det finns de gymnasier som har Estet med inriktning musikproduktion. Kolla i ditt samverkansområde vilka skolor som kan ha denna profil. Fråga din... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga