Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med '#högskoleprovet #hp' (8 st.)
-
Räcker Högskoleprovet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...
Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret -
Högskoleprovet vad är genomsnittet om man läst matematik 3?
Jag har försökt googla mig till det här men har inte riktigt hittat nått, vad tror du är det rimligt att tänka att jag kan få 1.2 eller högre ? Har jag för höga tankar om mig själv då gällande matten jag tänker eftersom...
Hej,jag tror inte det finns några uppgifter att hitta på "nätet" om vad snittet för personer som gjort högskoleprovet och som läst matte 3 är...... Läs hela svaret -
Kan man komplettera med folkhögskola och sedan söka med högskolprovet?
Hej jag har gått ut gymnasiet med en godkänd gymnasieexamen. Jag vill plugga till sjuksköterska på universitetet men saknar naturkunskap 2. Jag har tänkt gå en allmän kurs på folkhögskola där man läser 4 kurser (därav den enda...
Hej,om du har resultat från högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalet. Du kan dock samtidigt prövas även i BF-urvalet (omdöme från en... Läs hela svaret -
Hur funkar det när man ska söka?
Hej, när man ska söka till universitet/högskola, så kan man ju komma in på två olika sätt. Genom högskolepoäng eller genom sina vanliga betyg. Men hur går det till? När man söker, väljer man vilken sorts "sytem" man vill söka med, alltså antigen HP eller vanliga betyg? Eller söker man med båda...
Hej Urtė!Antagning.se prövar alla sökande i alla de urvalsgrupper där de kan prövas och i varje urvalsgrupp får man en ny chans att komma in. Som sökande bör man göra ansökan... Läs hela svaret -
Höja sina gymnasiebetyg?
Hej! Mitt namn är Akam och är 20 år gammal och har läst naturvetenskapsprogrammet inr. samhälle. Jag har ansökt till komvux för att läsa matte 2 igen då jag fick underkänt i det under min gymnasieperiod, dock så undrar jag om det...
Hejsan!Att göra högskoleprovet är bra att du planerar för. Gör HP om tillfälle ges.Behörighet till socionomprogrammet inkluderar godkänt betyg i matte 2. Behörighet till... Läs hela svaret -
Har högskolepoäng för tandläkare men f i fysik 1 kan man gå in ändå?
Hej, Jag har högskolepoäng för att gå in i tandläkare programmet men har tyvärr F i fysik 1, men däremot har jag C I fysik 2. Kan man ändå gå in även om man har F i fysik 1?
Om du är Behörig, spelar det i så fall ingen roll att du har F betyg i fysik1. Det är Fysik2 som ingår i särskild behörighet till läkarprogrammet . Lycka till! -
När räknas högskoleprovet?
Hej! Funderar på att söka in till socionomprogrammet i höst eventuellt. Största chansen är att komma in är troligtvis på högskoleprovet då jag redan nu ligger precis under gränsen på 0.90. Om jag gör högskoleprovet nu på våren, kan jag söka in med det i höst eller får man in svaren för sent?
Jo, det går bra att söka till höstterminen 2018 med resultatet av högskoleprovet från våren 2018. Ansökan till högskoleprogram och kurser med start HT2018 måste man göra under... Läs hela svaret -
Högskoleprovet HP ?
Hej,jag känner mig inte nöjd med mina betyg och jag har tänkt göra högskoleprovet.Jag har börjat att träna på de gamla proven men jag har en fråga,de står att de kan ta upp till 2 år för dem att göra ett prov så jag undra om det är samma prov som kommer 2 gånger på ett och samma år?
Hej Laura, det är aldrig exakt samma högskoleprov som kommer nästa gång. Svårighetsgrad och "karaktär" i uppgifterna är rätt så lika, men det är inte samma frågor. Varje... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga