Lousha

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är min dröm program. Jag vill inte spendera tid åt komvux och istället tänkte plugga på högskoleprovet. Mina fråga är räcker det med bra poäng på högskoleprovet även om mina betyg inte är särskilt bra för att komma in på tandläkare programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; du måste alltså ha godkända betyg i alla kurser som krävs både för grundläggande och för särskild behörighet, även om du gör högskoleprovet och även om du får mycket högt resultat på högskoleprovet. Kika också gärna på fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare