Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31970 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'barn- och fritidsprogrammet' (39 st.)
-
För lite praktikdagar, ingen examen?
Hej jag går åk 2 på barn och fritidsprogrammet, vår lärare säger att man måste ha ett x antal dagar praktik för att få examen. Om man nu inte har uppnått dessa dagar kommer det bli svårt att komma in på universitetet...
Hejsan,om du inte får ut ditt examensbevis och går ut gymnasiet med ett studiebevis då saknar du med det grundläggande behörighet till alla svenska högskole- och universitetsutbildningar.... Läs hela svaret -
Går barn och fritid (Lärling), men vill plugga vidare till barnmorska?
Hej! Jag går första året på gymnasiet på barn- och fritidsprogrammet, inrikting socialt och pedagogiskt arbete. Jag bara undrade om det är möjligt att studera vidare till en barnmorska.
Hej,utbildning till Barnmorska är, i Sverige, en påbyggnadsutbildning efter det att man tar examen från sjuksköterskeprogrammet; du måste därför... Läs hela svaret -
Vilka arbetsmöjligheter finns om man går Barn och fritidsprogrammet?
Hej, jag går första året på gymnasiet. Jag bara undrar vilka arbetsmöjligheter finns det efter att man har gått barn och fritid. Jag vill också veta vad man kan studera vidare till. Jag vill helst ha runt 5-10 exempel på vad man kan bli.
Hej och tack för din fråga om arbets- och studiemöjligheter efter BF! BF har två nationella inriktningar och kan ha flera olika yrkesutgångar (olika... Läs hela svaret -
Bra komvux-kurser inför förskollärarprogrammet?
Hej! Jag har bestämt mig för att plugga till förskollärare till hösten. Jag är just nu arbetslös och tänker, medan jag försöker hitta ett jobb, plugga en kurs på komvux. Jag är redan behörig för...
Hej Wilma!Om du tänker på de "formella" meriter, då finns info här: gymnasieguiden.se/merit - du kan i så fall läsa engelska 7, som ger 1.0 meritpoäng, eller en... Läs hela svaret -
Polis efter yrkesprogram?
Kan jag bli polis om jag går barn och fritid på gymnasiet?
Hej Malin,alla kurser som krävs inför utbildningen för att kunna (i Sverige) jobba som Polis ingår inte i BF, men om man kan läsa de "rätta" valbara kurser + skaffar sig körkort, så kan man... Läs hela svaret -
Plugga upp poäng?
Hej! Skulle vilja ha hjälp med hur man kan plugga upp ämnen. Jag har 900 poäng p.g.a väldigt mycket frånvaro under gymnasietiderna. Går det att plugga sig fram mot ett examen om man t.ex väljer barn o fritid som ligger på 1600p? Jag har tänkt...
Hejsan,kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - t.ex kan du börja med yrke/systemutvecklare och i beskrivningen ser man att rekommenderad utbildning är civilingenjörsprogrammet med datainriktning. Och... Läs hela svaret -
APL barn och fritid?
Hej jag går barn och fritid på gymnasiet men misslyckades med mitt gymnasiearbete med den praktiska delen under min APL och undrar om det går att ta igen senare och hur i sånafall? Jag går just nu sista året och hade min sista APL på en förskola...
Hej Jenny,prata med dina lärare och med SYV på din skola. Be dem om hjälp och råd.Annars, om du ej får ut examen, utan endast ett Studiebevis, kan du söka till komvux (i den kommunen där du är... Läs hela svaret -
pt på samhällsprogrammet?
Kan jag utbilda mig till pt via samhällsprogrammet?
Hej Adam, menar du PT=Personlig tränare? Kika gärna på framtid.se/yrke/personlig-tranare*** I vilken stad söker du till gymnasiet? Det kan hända att det på Barn- och fritidsprogrammet kan finnas... Läs hela svaret -
Yrkesutbildning : barn och fritid ?
Som yrkeslärare inom barn och fritidsprogram hos komvux. När ska jag sätta betyg, blir eleven godkänd med 50% eller 60% av det rätta svar. Eller varje lärare utgå från sitt sammanlagt bedömning av det som skett under hela utbildningsgång?
Hej Ruth,om betygssättning - är det lärarens kompetens, inte studie- och yrkesvägledarens. SYV sätter inte betyg.Läraren tolkar betygskriterier (efter sin bästa förmåga); men... Läs hela svaret -
Kan läsa till socionom efter barn-och fritid programmet?
Hej! Jag undrar om det går att läsa socionomprogrammet efter barn-och fritidsprogrammet? Jag vet att man behöver komplettera några kurser i komvux för att sedan kunna läsa vidare till socionom? Men vilka är dessa kurser? Och kan man läsa de under ett...
Hej Hanna,Socionomprogrammet ligger i Sverige på Högskolenivå, därför krävs det alltid Grundläggande behörighet; du måste ha godkända betyg i... Läs hela svaret -
Känns som jag går fel gymnasieprogram?
Hej! Jag har nu snart gått 2 år på handels- och administrationsprogrammet, med inriktning administrativ service. Har nu börjat ifrågasätta mitt val av linje, då jag inte tycker att praktiken är kul alls. Känns som att jag går denna linjen helt i onödan.. då de flesta vad jag vet som jobbar i...
Hej Anna,kan du tänka dig läsa till förskollärare >>, 3,5 år på högskola? I så fall kan du under den resterande tiden på gymnasiet bör försöka... Läs hela svaret -
kan studera i gymnasiet med barn och after studera i frisör?
kan studera i gymniset med barn och after studera i frisör?
Hej Jana,menar du att på gymnasiet läsa Barn- och fritidsprogrammet och Efter gymnasiet - läsa till Frisör >>? Eller menar du någonting annat? Är du... Läs hela svaret -
Vad hade ni rekommenderat?
Hade ni rekommenderat att välja djurvård eller barn och fritid?
Hej Sabina,inom djurvård finns det många olika yrken: ex. Djursjukskötare, som kräver 3-årig högskoleutbildning (man blir ett slags sjuksköterska inom djurhälsovård) och... Läs hela svaret -
Läsa klart Barn och fritid på folkhögskola?
Hej! Finns det någon folkhögskola som erbjuder kurser som ingår i Barn och fritid? Eleven har några få kurser kvar i programmet samt Sv 3, Gy.arbetet och Eng 6. Eller är det enbart Vuxenutbildningen som erbjuder detta? Tacksam för svar!
Hej Helena,Omdöme från folkhögskola går inte att sammanföra med betyg från gymnasiet eller från komvux. Kunskaper i vissa kurser kan man givetvis få på... Läs hela svaret -
Vilka program kan man byta till?
Hej! Jag har en i min närhet som just nu pluggar första året på barn och fritidsprogrammet inrikting fritid hälsa. Han vill efter sommaren flytta hem igen och fortsätta plugga här men problemet är att det inte finns någon sådan linje i vårat område, vilka linjer kan han byta till utan att...
BF liknar inte ngt annat program så pass mycket att det skulle vara möjligt att läsa åk 2&3 på ett annat program; man måste alltså fortsätta på samm program eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga