Esma

    Jag tror jag börjar få grepp om vilka utbildningar jag vill välja att studera på "senare dar" som 36 åring. Jag behöver nu er guidning kring ett klokt val. Jag har mailat respektive syv-vägledare för utbildningarna, men de blir lätt lite partiskt. har även kontaktat den utbildning inom YH jag vart mer intresserad utav, vårdarministratör/medicinsk sekreterare, men där fick jag ganska snabbt rekommendationen "du är för ung för att inte studera en lång utbildning och du kommer bli understimulerad av denna utbildning". De jag nu väger mellan är: arbetsterapeut, psykolog och biomedicinsk analytikerprogrammet. Alla tre kan leda till forskning och alla tre verkar ganska lämpade om man är en rätt "logisk" personlighet med drag av aspberger. Vilken ser ni är mest lovande som framtisyrke? och då tänker jag även om det blir krig i sverige, ännu sämre tider eller vad som. Vilken är en otroligt stabil utbildning som "håller i alla väder" och ger investerade år oavsett om jag studerar i 3 eller 10 år. Jag vill även KANSKE kunna forska i framtiden i något område jag är intresserad utav.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ditt val står mellan att utbilda dig till arbetsterapeut, psykolog eller BMA, biomedicinsk analytikerprogrammet - en av de utbildningarna är betydligt längre (psykologprogrammet är femårigt) och även betydligt svårare att komma in på. Antagningsgränserna till psykologprogrammet brukar ligga mycket högt; i HP-urvalsgruppen (resultat från högskoleprovet) är även här gränserna för att komma in på psykologprogrammet mycket höga. Så, frågan kan t.ex vara om du har eller kan uppnå de meriter som kan ge dig plats på psykologprogrammet?
    De andra två utbildningarna är treåriga.
    Vad gäller "investering" så kommer du efter en 3-årig utbildning börja jobba två år tidigare än efter en 5-årig utbildning (här har vi två år antingen med lön eller med "lån" eller om du väljer att inte låna utan endast ta bidragsdel av studiemedel, så kommer du i alla fall ha "förlorad arbetsinkomst" då du studerar i stället för att jobba).
    Att ge någon garanti på att snabbt efter utbildningen kunna få jobb och att det sedan "håller" även om en stor kris skulle inträffa, kan jag inte göra (för att jag kan inte se in i framtiden). Prognoser som görs håller ibland och ibland inte. Vidare beror det på hur flexibel du är: om du vill och kan flytta till den orten där jobbet, för dig, efter utbildningen kommer finnas; om du blir beredd att jobba deltid, börja med sommarjobb eller om du kan tänka dig veckopendla. Är man mindre kräsen och tillräckligt flexibel brukar det lösa sig. Att ge en kortare utbildning, en av 3-åriga (i stället för psykologprogrammet) har även den fördelen att du kan söka påbyggnadsutbildning i fall du inte får jobb direkt efter det 3-åriga programmet. Det finns så klart möjlighet att läsa även efter psykologprogrammet, med då blir den totala utbildningstiden mycket lång.
    Jag har ett förslag: försök boka "bli studerande för en dag" på vardera programmet;
    Du får också med fördel prata med studerande ambassadörer och med studievägledare på programmen. Du skriver att de blir lätt partiska och jag tror dig och förklaringen är enkel: de vet mest om sina egna utbildningar och mycket mindre (om något alls) om de andra utbildningarna.
    För att kunna på ett objektivt sätt jämföra två utbildningar som leder till olika yrken måste man vara expert på de båda yrken (antingen själv vara utbildad till de båda yrken och helst också ha jobbat ett antal år inom varje av de yrken, eller i alla fall ha arbetat i nära kontakt med de båda utbildningarna) och sådana personer är väldigt få och svåra att hitta och även om man skulle hitta en sådan person, då blir hans/hennes "version" om vilket yrke och utbildning är "bättre" än den andra, präglad av hans/hennes personliga åsikter, preferenser och bero i stor grad på exakt vad som just den personen har upplevt (t.ex om hen var mobbad på en av arbetsplatserna så kommer hen givetvis ha en negativ uppfattning om just det yrke men frågar man många andra personer som hade bra kollegor och chefer, så tycker de att samma yrke är toppen).
    Jag försökte, ovan, redogöra för varför det är mycket svårt (kanske t o m helt omöjligt) att få fram en omfattande och objektiv jämförelse mellan olika yrken och utbildningar. Och vad som kan hända i framtiden och hur det kan påverka de som är utbildade till olika yrken är i princip omöjligt att förutspå.
    Tyvärr så måste jag ge just ett sådant "vagt" och "intetsägande" svar. Hoppas du förstår varför det ter sig på det sättet! Får du bättre svar och förklaring på annat håll, hör gärna av dig. Vi på FRåGA SYV vill alltid lära oss mer för att kunna ge bättre svar och hjälpa fler!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Esma : Hej o tack för svar! Jo jag förstår mycket väl att dom är opartiska som står som vägledare direkt på ett program och att det är svårt för en allmän studievägledare att hålla koll på alla program i Sverige. Föregår också att alla har sin syn och att mobbning kan påverka ens bild av ett yrke. Men för att återgå till frågan, bra infallsvinkel där med att psykolog är 5 år i grunden och sedan blir det ännu mer om man ska fördjupa sig ytterligare. Då är ju de övriga två smartare rent ekonomiskt och tidseffektivt. Egentligen vet jag inte vid närmare eftertanke om jag är så sugen på arbetsterapeut när jag funderat ett varv till. Verkar vara mkt fysisk och intim kontakt med mönniskor och lite ”äldreboende”-varning. Jag är känslig för dofter osv. Tror jag klev intresserad i utbildningen i sig kanske för jag såg innehållet i den. Så då är det BMA kvar egentligen. Men för att inte döda drömmen om psykolog helt, vilka andra vägar finns om man gärna skulle vilja jobba med beteendevetenskap och samtal och ”lyssna” på människor som behöver prata? Jag har kikat på beteendevetenskapsprogrammet men vet inte..? Eller Kognitiv neurovetenskap 180 p? Eller vad finns för vägar om man vill bli ”psykolog light”?
    • Milla :

      Vad gäller "psykolog light" så tänker jag i första hand på yrket Kurator (skolkurator eller kurator inom hälso- och sjukvården) men du kan också kika på yrken som SYV, Psykologisk coach och Kvinnojoursmedarbetare.

    • Esma :

      Lustigt att du nämnde SYV, tanken slog mig att det ju faktiskt också är ett yrke man kan utbilda sig till (och inte bara ta hjälp utav själv :) Jag har sett att Stockholms universitet erbjuder det på distans men finns det något annat ställe som erbjuder det på distans? Jag kan inte flytta. Jag har även kollat på kandidatprogrammet i Ledarskap, kvalitet o förbättring på Uppsala universitet som ges på distans av UU och är det UU som erbjuder det borde det inte va något flum? UU är ju anrikt menar jag. Kan man bli SYV genom en sån väg? Skulle det programmet på UU kunna ge möjlighet annars att söka utredare, civil utredare och andra myndighetsjobb?

    • Milla :

      Det är inte förbjudet att som SYV anställa med vilken utbildning som helst men arbetsgivare fördrar SYV-examen som man får i slutet av SYV-programmet som är en 3-årig universitetsutbildning. De "vanliga utbildningsorter" för SYV-programmet är Malmö, Stockholm och Umeå. --- Till civil utredare finns ingen specifik utbildning som är anpassad till just det yrket. Polisen brukar söka de som har "någon universitetsutbildning men i första hand inom juridik, samhällsvetenskap eller dylikt"; även specifika språkkunskaper hos de som söker jobbet som civil utredare kan bli avgörande för vem som får jobbet. --- Utredar-tjänsterna finns hos många olika myndigheter och det är inte förbjudet att anställa med vilken utbildning som helst, men om man tänker logiskt, så söker man jobbet som utredare på skatteverket, då borde de som har högre juridisk eller ekonomisk utbildning vara mer attraktiva att anställa. Söker man jobbet som utredare på skolverket, då borde lärarutbildning och erfarenhet av att ha arbetat som lärare ge företräde, men annars så är juridisk utbildning hållbar i de flesta utrednings-sammanhang också.

    • Esma : Tack för svar. Detta med SYV fastnade jag lite för. För jag gillar ju jobb där man får ha en ”coachande” eller ”terapeutisk” roll utan att det blir för personligt eller för ”säljande” så som en rådgivande roll inom bank kan bli. Syftet är inte att ha rådgivning för att sälja (som ekonomisk rådgivare på bank) utan för att verkligen professionellt vägleda en person. Den tanken gillar jag. Jag är just trött på den andra delen som jag är van med i nuvarande yrke; säljfokus. Men SYV verkar intressant och där kan man ju verklihen göra skillnad. Kurator på skola skulle jag också kunna tänka mig. Jag vill ha ett jobb där folk känner att dom vill prata med mig för att dom mår bra av det och där min kunskap är till deras hjälp. Får man fråga var du läste till SYV? Och har du känt dig nöjd med det valet? Dum fråga att ställa i detta forum kanske men du får gärna berätta om det känns okej. Och om man blir SYV kan man då jobba online/på distans liksom du jobbar här?
    • Milla :

      Att som SYV jobba on-line är ganska ovanligt. Majoritet av SYV-ar "sitter" på skolorna eller i olika projekt, t.ex som jobbar med arbetssökande. Det vanligaste SYV-jobbet är på en grundskola eller på en gymnasieskola där man träffar elever och jobbar med deras studieplaner, val av utbildning och frågor om deras framtida yrken. Oftast träffar man eleverna en och en men även gruppsamtal och information inför hela klasser förekommer (rektor kan t.ex önska att SYV-en besöker varje klass ett antal ggr per läsår och kör information i en hel klass och då kan "disciplin-frågor" dyka upp, då vissa elever är inte intresserade av att sitta stil och lyssna utan vill "hoppa runt och agera apa" medan andra eleven vill lyssna, så här ska man försöka på något sätt lugna ner de "ofrivilligt informerade" vilket inte alltid är det lättaste), så SYV-jobbet kan också ha sina utmaningar. :) De som ställer frågorna till en SYV frågar om alla yrken och alla utbildningar i alla studieformer och även utbildningarna utomlands men en och samma person kan omöjligen bli expert på "allt" vilket konstigt nog, ändå förväntas av honom/henne. Att en kommentar "vad sitter du här för? du vet ju ingenting!"- är inte sällan förekommande i SYV-rummet och kan, konstigt nog, även komma från vuxna (föräldrar eller vuxenstuderande på komvux). Jo, även komvux har så klart SYV-ar anställda. Även folkhögskolorna och andra utbildningsanordnare kan också ha SYV-ar anställda.
      Distans-utbildningar till SYV har obligatoriska träffar. På "min tid" (för över 20 år sedan) fanns utbildningarna till SYV huvudsakligen i Malmö (då hette det Malmö högskola, numera Malmö Universitet, där jag läste SYV-programmet), i Stockholm och i Umeå. Sedan tillkom distans-varianter av SYV-programmet men de har obligatoriska träffar på lärosätet därifrån utbildningen ges. Programmet är 3 år lång.
      För arbetsgivare är det inte förbjudet att anställa som SYV med vilken utbildning som helst men de flesta arbetsgivare föredrar att anställa de med SYV-examen som man får i slutet av SYV-programmet. En sådan SYV med examen från SYV-programmet brukar kallas för "behörig SYV". För en tid sedan utredde skolverket att införa SYV-"legitimation" (liknande lärarlegitimation) men kom fram till att det inte behövs utan det räcker med en Rekommendation till skolorna att anställa i första hand eller så långt som möjligt "behöriga SYV-ar".

    Läs alla kommentarer