Moya

    Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig master istället för ettårig för Civilekonom? Jag undrar också vad skillnaderna är mellan inriktningarna på Civilekonomprogrammet och hur stor skillnad det gör på arbetsmarknaden. Är det sant att civilekonomer oftast arbetar inom banker och att de som har gått Ekonomprogrammet oftare hamnar i ledande roller inom företag, speciellt om man läser ytterligare 2 år? Tack i förhand :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå och möjligheter på arbetsmarknaden.

    Civilekonomprogrammet är ett 4-årigt och går in på en högre akademisk nivå än Ekonomprogrammet, som är 3-årigt. Det är vanligtvis så att Civilekonomprogrammet har ett mer avancerat och specialiserat kursinnehåll.
       - Ekonomprogrammet är en treårig kandidatutbildning som fokuserar på grundläggande principer inom ekonomi och företagsekonomi.

    Arbetsmöjligheter och utlandserfarenhet
       - Båda programmen kan ge goda arbetsmöjligheter både inom Sverige och utomlands. Civilekonomer och ekonomer från kandidatprogrammen kan båda arbeta internationellt, men möjligheterna kan variera beroende på individuella erfarenheter och kompetenser.
       - Att ha en magisterexamen eller masterexamen kan öka dina chanser att få internationella arbetsmöjligheter, oavsett om du har gått Civilekonomprogrammet eller Ekonomprogrammet.

    Inriktningar och karriärmöjligheter
       - Civilekonomprogrammet kan erbjuda olika inriktningar eller specialiseringar beroende på lärosätet. Dessa inriktningar kan hjälpa till att forma din utbildning och dina karriärmöjligheter, men det är viktigt att notera att Civilekonomer kan arbeta inom många olika branscher och roller, inte bara inom banker.
       - Ekonomprogrammet kan också ge möjlighet till specialiseringar eller inriktningar, bland annat kan ge möjlighet att skapa din egen inriktning genom valbara kurser.
       - Att fortsätta med en masterutbildning, oavsett om det är efter avslutad utbildning till Civilekonom eller efter kandidatexamen, kan ge dig ytterligare möjligheter att specialisera dig och konkurrera om ledande roller inom företag.

    Arbetsmarknaden
       - På arbetsmarknaden finns det ingen strikt uppdelning mellan arbetsuppgifter och yrkesroller för civilekonomer respektive ekonomer med kandidatexamen. Båda grupperna kan arbeta inom en mängd olika branscher och roller, och karriärmöjligheterna beror mycket på individuella kompetenser, erfarenheter och nätverk.

    Sammanfattning
    Civilekonomprogrammet är längre (ett år längre än kandidatprogrammen) och inkluderar mer avancerade "moment" och kan även erbjuda specialiseringar. Ekonomprogrammet oftast är mer generellt och flexibelt. Båda kan ge goda arbetsmöjligheter både inom Sverige och internationellt, och möjligheterna beror mycket på individuella val (bland annat val av valbara kurser, studier vid sidan av programmet mm) och prestationer. Att fortsätta med en masterutbildning kan öka dina chanser att konkurrera om ledande roller inom företag och organisationer, oavsett vilket program du har gått innan masterprogrammet.
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/ekonomiyrken
    framtid.se/yrke/ekonom
    framtid.se/yrke/civilekonom

    Studie- och yrkesvägledare