Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ylva,

    enligt de svar vi fick från skolverket och från antagningskanslierna, så finns det inte någon instans som gäller för hela Sverige utan det löses på lite olika sätt i olika delar av landet. Gymnasieantagningskansliet i den aktuella delen av Sverige bör kunna ge mer information. Gymnasieantagningskansliet kan göra en bedömning på kansliet eller hänvisa rätt. Om du inte vet hur du hittar rätt antagningskansli, uppge i vilken stad eleven är eller blir folkbokförd och i vilken stad hen vill läsa på gymnasiet, så svarar vi vilket kansli hen tillhör och du får också tel.nr och epost för kontakt med gymnasieantagningen.

    • Vägledare : Hej! Tusen tack för svaret! (Nu ska jag klura ut hur jag ändrar min ålder från 9 år till min rätta som är x antal decennier mer).
    • Anna : Vi gissade att du uppgav fel födelseår när du registrerade dig. Ibland är det viktigt att veta rätt ålder på personen som frågan gäller, men ibland är det inte så viktigt (beror på frågan). :)
    • Vägledare : Jag hittar inte var jag gör ändringen av mina uppgifter. Det händer inget när jag klickar på "min profil".
    • Anna : Vilket år är du född? Jag tror jag kan ändra i din profil.
    • Anna : Jag har nu ändrat till födelseår 1990 "på dig" och då är du 32 år gammal nu. :) Det där med åldern är viktigt för rätten att börja läsa på folkhögskola eller på komvux eller fortfarande kunna söka till gymnasiet + för rätten till studiemedel... men annars (för majöritet av frågorna) är det oviktigt hur gammal frågeställaren är.
    Läs alla kommentarer