Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utbildningar till Fritidsledare ligger i Sverige på folkhögskolenivå. Jag fick just nu 19 "träffar" när jag sökte på "Fritidsledare" på folkhögskolornas gemensam webbplats. Kontakta de folkhögskolorna som du är intresserad av. Du ser listan på var de aktuella utbildningar erbjuds på folkhogskola.nu/sok-kurser/manniska--samhalle--religion/fritidsledare
    Du kan också fråga på arbetsförmedlingen (AF) om de kan ge mer information om validering; om man är arbetssökande och inskriven på AF så kanske kan AF ge "uppdrag" till någon folkhögskola att validera personens arbetslivserfarenhet för att få svar om kompletteringar behövs för att bli "behörig fritidsledare".
    Du kan annars söka till alla de folkhögskolorna som du är intresserad av (på vanligt sätt, under ansökningsperiod) och om du blir Antagen, tar du upp frågan om validering så att din utbildning ska bli kortare (förhoppningsvis blir det så men jag kan inte lova det).
    Kika också på information om validering (allmän information) på MYH´s hemsida: myh.se/validering (MYH = Myndighet för yrkeshögskola).
    En fråga jag har: varför vill du validera? Man kan få jobb som fritidsledare även utan den formella kompetensen inom det yrket som en folkhögskoleutbildning ger. Kräver din arbetsgivare att du ska inkomma med "bevis" på att du är "behörig fritidsledare"? eller finns det en annan anledning till varför du vill validera din erfarenhet? Jag frågar för att jag tror det blir i så fall lättare (förhoppnings) att ge rätt svar och hjälp i att "komma till rätt ställe" där du kan få rätt hjälp med att åstadkomma det du önskar.
    Hänvisning/lästips: myh.se/validering-och-seqf/for-dig-som-vill-validera-din-kompetens

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hoffa1 : Jag har jobbat som fritidsledare och café ansvarig dom sista 7 åren, men med titeln café ansvarig. Nu har det gjorts en omorganisation och café ansvarig är bortsparad. Så då blir jag uppsagd om jag inte kan få en skola att validera mitt arbete dom senaste åren!
    • Milla : Jag förstår. Jag tycker du bör kontakta både folkhögskolorna och AF, arbetsförmedlingen (för att du riskerar att bli arbetslös).