Edward
    Går det att få separata poäng för Svenska 1,2 OCH Svenska som andraspråk 2,3 samtidig.
    Har redan betyg i Svenska 1 och 2.
    Kan man göra prövning i SSA 2 och 3 för att få de extra poängen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Edward,
    jag antar att du läser mot ett Slutbetyg /eller mot Examensbevis/ på komvux. Rektor på komvux fattar beslut - när det är några frågor om vilka kurser som får eller inte får ingå i samma utbildningsdokument samtidigt, som i detta fallet - när du vill få in svenska och Svenska som andraspråk - in i samma utbildningsdokument.
    Det är Olika kursplaner - Svenska och SAS - och det finns fall då Examensbevis på gymnasiet har utfärdats med kuser i Svenska och SAS - inom samma examensbevis. Dock är det max 5 kurser (inte alla 6) som kan ingå i Examensbevis på gymnasiet. Förklaringen ligger i att det är endast 200 poäng inom Individuellt val (2 språkkurser får plats, men inte fler) och det finns ingen annan "kategori" i examensbevisets struktur där man skulle kunna "stoppa i" - svenska eller svenska som andraspråk... Och examensbevis från komvux bör så mycket som möjligt efterlikna examensbevis från gymnasiet; därför är det mycket möjligt att rektor beslutar om att alla sex kurser ej får ingå, men t.ex fem kurser får ingå i samma utbildningsdokument.

    Sammanfattning
    Vänd dig till SYV på komvux och vid behov kan SYV-en ta frågan vidare till rektor på komvux. Rektors beslut gäller.

    Vänligen

    Julia SYV