Miriam

    Hej, Jag har kollat arbetsannonser inom modejobb där det står att arbetsgivaren söker exempelvis följande: Proficiency in digital marketing tools, analytics, and e-commerce platforms. InDesign, Photoshop and Excel Adoble (excellent knowledge of Photo and video editing). Genom vilka utbildningar får man sådana kunskaper/läser sådana ämnen, för jag hittar inget? Kan det vara yrkeshögskola, och finns det något på universitetet? Har letat länge, så skulle uppskatta länkar, eller namn på kurser och var de går att hitta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att få kunskaper inom digital marknadsföring, användning av olika verktyg och plattformar, samt programvara som InDesign, Photoshop och Excel, finns det flera alternativ tillgängliga både på universitet och yrkeshögskolor, samt genom onlinekurser och självstudier. Här är några möjliga utbildningsvägar och kurser:

    Universitet/högskolor
    Många lärosäten: universitet och högskolor erbjuder kurser och program inom marknadsföring, företagsekonomi och kommunikation som kan inkludera ämnen som digital marknadsföring och användning av olika verktyg och plattformar. Exempelvis kan du leta efter kurser inom marknadsföring, digital kommunikation, e-handel och webbanalys.

    Du kan också hitta kurser och program inom design och multimedia som inkluderar användning av programvara som InDesign, Photoshop och andra Adobe-program.

    Yrkeshögskola
    Yrkeshögskolor kan erbjuda mer praktiskt inriktade utbildningar inom digital marknadsföring, e-handel och grafisk design som är mer direkt relaterade till arbetsmarknadens behov. Du kan söka efter program inom exempelvis digital marknadsföring, e-handel och webbutveckling.

    Många yrkeshögskoleutbildningar inkluderar praktikperioder (LiA, lärande i arbete) där du kan få praktisk erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring och användning av olika verktyg och plattformar.

    Onlinekurser och självstudier
    Det finns många onlinekurser och resurser tillgängliga som fokuserar på digital marknadsföring, e-handel och användning av specifika verktyg och programvara.

    Du kan också utforska resurser från Adobe själv, inklusive deras egna utbildningsplattform Adobe Education Exchange, där du kan hitta kurser och handledningsanvisningar för att lära dig att använda deras programvara.

    När du söker efter utbildningar och kurser är det viktigt att noggrant granska kursbeskrivningar och läroplaner för att se till att de täcker de specifika kunskaper och färdigheter som du vill utveckla. Du kan också kontakta universitet, yrkeshögskolor eller utbildningsinstitutioner direkt för att få mer information om deras program och kurser.

    Kontakta gärna skolorna
    Tips på utbildningsanordnare som med stor sannolikhet kan ha utbildningar inom ett eller flera av de kunskapsområden som du är intresserad av:
    Berghs - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/berghs-school-of-communication
    Uddevalla Yrkeshögskola - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/uddevalla-yrkeshogskola
    Hermods Yrkeshögskola - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/hermods
    ChangeMaker Educations - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/changemaker-educations
    Sälj & Marknadshögskolan - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/salj-och-marknadshogskolan
    SIH - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/stockholms-internationella-handelsskola
    Campus Vimmerby - se framtid.se/studier/yrkeshogskola/campus-vimmerby
    EduPlanet (studier utomlands) - se framtid.se/studier/utlandsstudier/eduplanet
    Jonköping University - se universitet-hogskola/jonkoping-university (tänker här i första hand på kandidatprogrammet i Marketing management);
    Göteborgs universitet  - se universitet-hogskola/goteborgs-universitet-institutionen-tillampad-IT
    The Academy - se framtid.se/studier/privata-utbildningar/the-academy
    Nordic Tech Institute - se framtid.se/studier/privata-utbildningar/nordic-tech-institute
    Kunskapsgruppen - se framtid.se/studier/privata-utbildningar/kunskapsgruppen
    Distanslära - se framtid.se/studier/privata-utbildningar/distanslara

    I listan (ovan) ser du ett antal skolor som jag tror erbjuder minst en utbildning var som kan bli av intresse för dig; ta kontakt med skolorna efter det att du läst information om skolorna och deras utbildningar.

    Lycka till i din fortsatta sökning!

    Studie- och yrkesvägledare