Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    inom yrkeshögskolan (uppgift från början av februari 2023) ser jag att det finns 10 studieplatser beviljade på Stadsmissionens skolstiftelse/yrkeshögskola för att validera och ge möjlighet att komplettera för examen från yrkeshögskola som behandlingspedagog eller socialpedagog.
    Och Sverigehälsan fick också 10 studieplatser för validering/flex mot Socialpedagog med särskild kompetens mot KBT.
    Lernia fick fem utbildningsplatser för validering och komplettering (flex) mot examen från yrkeshögskola som Socialpedagog
    Du kan annars söka de "vanliga" utbildningar på folkhögskolorna och inom yrkeshögskolan och om du blir antagen, diskutera möjlighet om huruvida det blir möjligt att din arbetslivserfarenhet och övriga meriter/kunskaper blir "tillgodoräknade" och du kan förhoppningsvis få förkortad studietid.
    Be även din arbetsgivare att hjälpa till. Arbetsgivare kan köpa utbildning för dig. Det finns utbildningar bl.a hos privata utbildningsanordnare t.ex hos Cady, Distansinstitutet och Expressa Utbildningscenter.
    Se exempel på "vanliga" (alltså inte de som specifikt är inriktade på validering-flex) utbildningar till socialpedagog, inom yrkeshögskolan:
    utbildning med Interkulturell profil i Göteborg - utbildning/behandlingspedagog-med-interkulturell-profil
    utbildning i Östersund - utbildning/folkuniversitetet-ostersund/socialpedagog
    distans (från Piteå) - utbildning/lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    distansutbildning /från Trollhättan - utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/socialpedagog
    distansutbildning (från Falun) - utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/socialpedagog

    Vad gäller de yrkeshögskoleplatserna som specifikt är öronmärkta för validering och komplettering inom yrket socialpedagog, så är 10 av de 25 platser specifikt inriktade på KBT, och då återstår det endast 15 platser för hela Sverige, så konkurrens om varje plats lär bli mycket hård. Vår erfarenhet är att de som har lång erfarenhet inom yrket och även viss teoretisk utbildning, t.ex har tidigare läst delar av utbildningen - prioriteras vid antagning. Sök gärna till alla de utbildningsanordnare (det är ju max 3 st.) som har validerings-flex platserna. Men med tanke på att det är så få platser, så finns stor risk att inte bli antagen. I så fall så kanske du kan läsa en utbildning i sin helhet och jobba samtidigt; om utbildningen ges på distans och du har god kunskapsgrund att stå på, så kan du kanske hinna läsa på heltid på distans och fortsätta jobba samtidigt.
    Inom folkhögskola kan kortare utbildningar, t.ex på ett år finnas, men där får man "se upp" om utbildningen ligger på eftergymnasial nivå eller "endast" på gymnasienivå.