Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på svaret i tråden på https://www.fragasyv.se/fragor/hur-blir-jag-hemkunskaps-laerare

    Jag håller med dig om att det är svårt att snabbt och lätt hitta rätt information om lärarutbildningar. Det är studievägledare på lärarhögskolorna som är (eller i alla fall borde vara) experter på det område. Problemet är att de är experter på de utbildningar som finns på just deras lärarhögskola, men inte allmänt vad som finns på andra (alla) lärarhögskolor. Så, man får antingen (på något sätt) "veta" vilken lärarhögskola man ska vända sig till eller så kontaktar man alla lärarhögskolorna och försöker få svar från varenda en... Vilket är jobbigt för de som jobbar där då de får många frågor om utbildningar de inte har.
    Min fasta uppfattning är att det borde skapas någon sort Expert-grupp som skulle ha överblick över alla de olika lärarutbildningar och kunna hänvisa till rätt lärarhögskola. Det har jag och mina kollegor påtalat många ggr i alla möjliga forum - bland att till Skolverket, till UHR, till Vägledarföreningen (och till alla som över huvudet taget har intresse kring den frågan).
    Fram tills att sådant expert-grupp skapas eller ngn hemsida kommer upp som har aktuell och lättwlgäng information om alla lärarutbildningar, så får man googla och hoppas att man hittar rätt... eller så kontaktar man alla de olika lärarhögskolorna och tjatar på dem tills man får svar från varenda en ang. om de har eller inte har en viss lärarutbildning som just du är intresserad av. Se t.ex studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden (hänvisar dit för att jag vet inte vart jag annars kan hänvisa dig... - inte speciellt lätt att hitta just svar på din fråga...). UHR, universitets- och högskolerådet skriver bl a följande: "Välj universitet eller högskola för att se detaljer om utbildningarna" och listar upp alla lärosäten där lärarutbildningar finns (alla de olika sorters lärarutbildningar). Jag kopierar in det, nedan:
    Gymnastik- och idrottshögskolan

    Göteborgs universitet

    Högskolan Dalarna

    Högskolan i Gävle

    Högskolan i Halmstad

    Högskolan Kristianstad

    Högskolan Väst

    Jönköping University

    Karlstads universitet

    Konstfack

    Linköpings universitet

    Linnéuniversitetet

    Luleå tekniska universitet

    Lunds universitet

    Malmö universitet

    Mittuniversitetet

    Mälardalens universitet

    Stockholms universitet

    Umeå universitet

    Uppsala universitet

    Örebro universitet

    ang. listan ovan... man tror att man t.ex kan skippa titta på GIH, gymnastik- och idrottshögskolan... men hur vet man att de ej kan erbjuda utbildning till Idrottslärare som också blir HKK-lärare? Och detsamma med Konstfack (vem säger att det ej går att bli lärare i bild och samtidigt i hem- och konsumentkunskap?

    Det som gör de hela ännu mer komplicerat är att utbildningsutbud förändras + reglerna förändras också... Och lärarutbildningarna kan göras om ännu en eller flera gånger på ganska kort tid...
    Så, om t.ex jag skulle lägga ner mycket tid att få att vaska fram var (just nu) en blivande HKK-lärare kan få sin utbildning, så är den info kanske helt inaktuell redan inför nästa terminen...
    Jag beklagar men kan inte ge dig ett bättre svar. Suck... Du får jättegärna höra av dig och berätta vad du själv har hittat eller vilka svar du fick från lärarhögskolorna.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare