Linnea
    Hej, om jag tex kommer in på en skola på vård och omsorgsprogrammet och vill bli sjuksköterska o vill få behörighet till sjuksköterska programmet direkt efter gymnasiet, så måste jag välja rätt ämnen på individuellt val och programfördjupning. Men om skolan inte har de ämnena? Kommer jag kunna läsa till de ämnen på komvux eller hur går det till ?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Om man inte blir behörig på gymnasiet, söker man till komvux efter gymnasiet. Det borde inte ta längre tid än max ett år, men kanske räcker det med en termin eller t o m en halvtermin (beror på hur många kurser du kommer att sakna).
    På alla yrkesprogram har du rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet - och skola kan inte neka dig det. Du säger på skolan att du vill läsa de kurser och du kommer få göra det. Det är din rättighet.

    Men för Särskild behörighet - kan du bara Önska, inte kräva.
    Men INNAN DU SÖKER till gymnasiet, kan du fråga på skolan och be dem om svar - om de kan lova dig att du ska får läsa just de kurser som du behöver. Fråga på många olika skolor och välj i första hand den skolan som lovar att ge dig möjlighet att läsa de kurser som du behöver.

    Annars så kan du, som sagt, komplettera för behörighet på Komvux efter gymnasiet.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack!!
    • Milla : Vi är glada om våra svar blir till hjälp och du får gärna Gilla oss på Facebook https://m.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och tipsa om oss, vi vill kunna hjälpa fler!
    • : Vad händer om skolan inte erbjuder naturkunskap 2?
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Man kan komplettera på Komvux efter gymnasiet i fall man inte får godkända betyg i alla kurser som man måste ha för vidare studier.

    Men just Naturkunskap är det lite "speciellt" med pga man kan ERSÄTTA betyg i Naturkunskap med andra betyg. Det finns flera Olika ersättningsmöjligheter.
    Just på Vård- och omsorgsprogrammet gäller följande: i stället för Naturkunskap 2 - är det OK att ha godkända betyg i kurserna:
    Naturkunskap 1a1 ,
    Hälsopedagogik,
    Medicin 1
    och
    Etik och människans livsvillkor
    Alla dessa kurser (ovan) läses som obligatoriska på VO, men då måste man bara se till att man har minst betyget E i alla de kurserna.

    Hälsningar
    Mikael SYV