Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kandidatprogrammen i biomedicin brukar kräva, förutom grundläggande behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 4.
    BMA-programmen brukar kräva för särskild behörighet - Biologi 2, Fysik 1a (alt. Fysik 1b1 + 1b2), Kemi 2 och Matematik 3b eller 3c.
    Vilka kurer du behöver komplettera med beror på vilka kurser du redan har godkända betyg i.
    Hitta gärna de programmen på universitetsnivå som du vill bli behörig till och se vilken särskild behörighet de kräver. Biologi 2 och Kemi 2 lär krävas både till utbildningar till Biomedicinare och BMA. Vad gäller fysik och matematik så måste du se vad som krävs till just det programmet som du vill komma in på, men lägst matematik 3 (3b eller 3c) brukar krävas. Dock kan även matematik 4 krävas också.

    Studie- och yrkesvägledare