Theodalf

    Jag ska söka konstfack nu, jag går i tredje ring. Blev chockad när jag såg att antagning.se säger att jag är "obehörig". I "meriter" har inte mina gymnasiebetyg lagts upp automatiskt, varför inte? Måste jag lägga upp dem manuellt? Antagningen stänger nu i början av mars, jag har ju inte tagit studenten än, hur ska jag då ha slutbetyg? Kan man inte söka konstfack innan man tagit studenten? Snälla hjälp mig förstå detta snarast, antagningen stänger 1:a mars :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gör ansökan och skicka in arbetsprover inom anmälningsperioden. Sedan kan du komplettera med ditt examensbevis när du får ut ditt examensbevis. Du måste få ut examensbevis från gymnasiet för att påvisa att du har grundläggande behörighet. ang.när sista dag för komplettering av din ansökan blir - fråga Antagningsgruppen: se kontaktuppgifter på konstfack.se/sv/Utbildning/Ansokan-och-antagning/Kontakt -- den vanliga sista dag för komplettering blir den 20 juni 2024 (med "vanligt" datum menar jag att det datumet gäller för de flesta utbildningar... men kanske är det ngt.speciellt med just utbildningar på Konstfack?); men du kan ju inte komplettera med ditt examensbevis innan du får ut ditt examensbevis... Utan examensbevis från gymnasiet kommer du sakna grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Theodalf :

      Ja, det är just det. Konstfacks "Sista datum för komplettering av meriter/betyg som styrker behörighet (antagning.se tillhanda)" är den 7e mars. Hur går det ihop??? Jag kan inte ta studenten om en vecka....

    • Theodalf : Utbildningen är industridesign, du kan se deras viktiga datum på deras hemsida
    • Milla : Kontakta antagningsgruppen, be om anstånd (alltså att du kompletterar med examensbeviset så fort du kan).