Julia
    Hej!
    Jag gick Teknik information och medieteknik men bytte till Teknik teknikvetenskap till 3an. Jag har inte läst teknik 2 men har istället läst webbutveckling 1 vilket medför att jag kommer att ha läst 2500 poäng då jag ska ta studenten. Ändå kommer jag inte att få någon gymnasieexamen, hur kommer det sig?
    Syv på min skola säger att jag ej behöver läsa just teknik 2 på komvux utan att jag då kan välja fritt vilken kurs eftersom att de kurserna jag läst är övervägande inom tekniskt. Varför gäller det endast komvux, borde inte min webbutveckling 1 som jag läste i 2an komplettera teknik 2 då?
    • Liselotte : Hör av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna! *L*

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Enligt reglerna - måste man läsa alla kurser inom en av inriktningar - se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf om du har läst alla kurser inom en av inriktningarna.
    Man kan frångå den strikta programstrukturen i fall man läser ett Individuellt anpassat program.
    Beslut om Individuellt anpassat program fattas av Rektor men "krokset" här är att det beslutet måste fattas INNAN utgången av åk2.

    Frågan är om du är väldigt angelägen att få Examensbevis från gymnasiet?
    Om du vill söka till högskola/universitet och det så fort som möjligt - då är det klart att du bör försöka få Examensbevis. T.ex. kan du fråga om du kan läsa Teknik 2 eller en annan kurs eller göra Prövning i någon kurs för att försöka uppnå kraven för examen.
    Men annars, så har SYV på din skola rätt - du kan genom att läsa en kurs på komvux, t.ex. en liten 50 poängskurs som du kan läsa på 2.5 veckor på heltid - ha rätt att få Examensbevis från Komvux. Och du kan på så sätt höja ditt Meritvärde också. Detta pga det räcker med 2400 poäng för Examensbevis från Komvux. Du kan därför utesluta en eller två kurser, i vilka du har lägre betyg, ta inte in dem i Examensbevis från Komvux.
    Nackdelen är att du ej kan söka till högskola till hösten, men du kan söka till nästkommande vårtermin, om "din högskoleutbildning" startar på våren.
    Dessutom brukar antagningsgräns till högskoleutbildningar som startar på våren vara lägre än till de som startar på hösten (troligtvis pga färre sökande).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA
    • : Hej Anna!
    • : Hej Anna! Tusen tack för svar, ja detta hjälpte mig men jag förstår inte hur det kommer sig att det räcker med en 50-poängs kurs om teknik 2 kursen, den jag måste ta igen, ligger på 100 poäng. MVH Julia
    • Anna : I Examen från komvux räcker det med färre poäng, jämfört med examen från gymnasiet. I Examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng men kravet är att man måste läsa minst en kurs på Komvux, för att ha rätt att ta examen från Komvux.
    • : Okej då förstår jag, tusen tack Anna!
    Läs alla kommentarer