Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är tidigast till midsommar som det blir känt vem som kommer in på gymnasier, därför att betygen på vårterminen är ännu inte satta. Till och med imorgon, må den 16 maj, kan elever ändra sina gymnasieval och vi vet därför ännu inte ens vem som ska söka vart, hur kan man i så fall veta resultat?;)

    eller menar du från förra året?

    0ch vilken tidning menar du? Finns det på nätet? Skicka gärna snabblänkar ;)!

    • : Nej jag menar varje år lägger tex Sundsvall ut i tidningen alla elever som har kommit in på gymnasium. Då står det förnamn och efternamn och vilken skola den kom in på, nästan alla län har så förutom Sthlm.
    • Liselotte : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    du kan ställa din fråga till Gymnasieantagningen i Stockholms län, här är kontaktuppgifter: Epost: [email protected]

    Tel:08-58 00 80 00

    Är det i lokala tidningar som listan publiceras eller var? Du får hemskt gärna berätta var de listorna publiceras, för det känner jag inte till. :)

    Frågan är varför man publicerar de listorna i så fall?

    Massa förändringar sker i börjar på läsåret, då elever byter program, hoppar av, kommer in från reserv så sent som mot slutet av september... publiceras alla de förändringar också?

    Som sagt, jag känner inte till att listorna publiceras och jag förstår inte varför de publiceras - vad är vits med det?

    Berätta mer om det, för det låter intressant. Skicka också direkta länkar till den info som du åsyftar.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Jag kan också tänka mig en annan anledning - Vanliga namn, som t.ex mitt namn Liselotte Johansson - det kan finnas 25 personer med det namnet som kommer in på olika gymnasieskolor. Hur ska du skilja dem år? Då måste man publicera adress eller personnummer och helst även foto på personen, annars vet man inte vilken av alla de olika Liselotte Johansson som kom in på just en viss gymnasieskola. :)

    Om det är i någon lokal pappertidning som listan publiceras, då kanske det är så att de har för lite nyheter och måste fylla tidigning med någonting + att om det är offentliga uppgifter, då är det fritt fram att publicera i så fall och då gör de det om de har plats i tidningen eller om de tror att folk kommer att köpa tidning i större utsträckning pga den info publiceras. Det är bara min gissning. Eftersom du inte berättar på var det publiceras, kan jag inte undersöka detta vidare.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jo, jag har forskat lite i saken, bland annat pratat med personal på antagningskanslier i Sundsvall och i Stockholm och fick fram följande:

    i mindre kommuner finns det ofta en Tradition i att publicera (i den lokala tidningen) namnen på elever som kommer in på gymnasiet. I Sundsvall är det Sundsvalls tidning som de listorna publiceras nu för tiden.

    I Stockholm har man inte haft en sådan tradition. För övrigt, så tycker man att det blir för omfattande och för krångligt att införa sådana publiceringar i Stockholm. Bland annar så finns det många olika tidningar i Stockholm (och inte en lokal tidning som t.ex i Sundsvall). Personal på antagningskansliet i Stockholm säger att när den definitiva/slutgiltiga antagningen är klar, kan man - om man vill - ta kontakt med sin gymnasieskola (där man är Antagen) och begära en lista på elever som kom in. På så sätt får du veta vilka dina blivande klasskompisar blir (eller i alla fall vilka elever som kom in på samma skola och program; sedan kan de ju delas ut i olika klasser - och det sker senare, inte direkt vid antagningstillfället).

    Hoppas mitt svar förklarar en del och jag önskar dig också lycka till med ditt gymnasieval!

    Julia Syv