Ebrar

    Hej, Jag fick F betyg från min utredande text. Jag vill göra ett omprov, men mina lärare säger att de inte gör. Jag vill inte spendera min tid genom att ta en gång till samma kurs. Jag vet inte vad mina rättigheter är. Har jag rätt om att göra ett omprov eller finns det ett annat sätt om det? Tack på förhand!

    • Julia : I vilken studieform läser du? är det på komvux, på högskola-universitet eller på en folkhögskola? Vilket ämne eller kurs läser du?
    • Ebrar : Hej Julia, jag går till Komvux Malmö och tar Sva02 (svenska som andraspråk).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ebrar!
    Julia har i en kommentar till din fråga ställde frågor om vilken utbildning du läser? Det är viktigt att veta vilken utbildning du läser (vilken kurs eller vilket ämne och inom vilken skolform) för att kunna uttala sig om dina rättigheter som studerande och om vart du, förutom Rektorn på din skola, kan vända dig.
    Det finns inte några bestämmelser om att alla studerande har alltid rätt till omprov. Det kan till exempel vara så att lärare gör bedömning att den studerande kan inte (just för tillfället) uppnå kraven för att få godkänt betyg i kursen och på så sätt blir det, enligt läraren, onödigt att lägga tid och energi på att genomföra ett omprov.
    Du skriver om att du inte vill gå om samma kurs (om jag förstår dig rätt). Är du säker på att du får gå om samma kurs? Det är oftast mycket fördelaktigt att få lov att gå om en kurs; detta för att man får möjlighet att skaffa sig bättre kunskaper och få högre betyg. Jämför: om en elev kan genom ett omprov uppnå godkänt betyg (E) men vid "omläsning" (om hen läser om samma kurs) kan kanske uppnå mycket högre betyg, kanske till och med högsta betyget (A).
    Utan att veta inom vilken skolform du läser, så vill jag råda dig att först och främst fråga läraren VARFÖR du inte får göra ett omprov. Om du inte håller med läraren, vänd dig i så fall till Rektorn. Det är på varje skola just Rektor som är ytterst ansvarig.

    • Ebrar : Hej Peter! Tack ditt tydligt svar! Jag går till Komvux Malmö och tar Sva02 (svenska som andraspråk). Ja, jag är väldigt saker på att jag får gå om samma kurs. Har jag rätt att be omprov? Mvh