E
    Bland annat Chalmers och Lund erbjuder möjligheten för högskoleingenjörer att bli antagna till senare del av civilingenjörsprogram (Luleå och Chalmers har t.o.m. överbryggnadskurser från högskoleingenjörsmatte till civilingenjörsmatte) medan t.ex. LiU förbjuder denna möjlighet troligen p.g.a skillnaden på det teoretiska djupet och att civilingenjör är en yrkesexamen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej E,
    varje lärosäte: högskola och universitet, i Sverige har ganska stora befogenheter i att bestämma vilka utbildningar de erbjudet, hur de utbildningar utformas och vilka lokala regler som gäller för just det lärosäte.
    Vad är anledning till att du ställer frågan? Vill du bara förstå exakt varför det är som det är, eller vill du jobba för att förändra det nuvarande systemet? I vilket fall så tror jag tyvärr inte att vi här på FråGA SYV kan hjälpa dig på annat sätt än att råda dig vända dig till ledning på de aktuella lärosäten och till UHR och UKÄ.

    Studie- och yrkesvägledare
    • E : Tack för svaret! Jag ville få bättre förståelse över hur det funkar.
    • Julia : Läs på UHR´s och UKÄ´s samt på lärosätenas egna webbplatser. Ställ frågor till dem, om du inte hittar info.