Emma
    Hej!

    Jag sökte en kurs (Grafisk design introduktion, 7,5 hp) nu till vt17, men valde sedan att hoppa av den. Nu ska jag dock söka in ett civilingenjörsprogram (maskinteknik) till ht17.

    Skickade in min ansökan och såg att mitt meritvärde är lägre nu när jag sökt till ingenjörsprogrammet än det var när jag sökte den enskilda kursen (20,80 kontra 20,94), hur kan det komma sig? Jag har 2,5 i meritpoäng från eng7, matte5 och tyska3.

    Är tacksam för svar!

    Vänliga hälsnignar,
    Emma

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    skillnaden i dina två meritvärden är liten. Du borde få lika många meritpoäng, oavsett vilken utbildning du söker.

    Har du någon kurs i ditt examensbevis som är markerad med U - UTÖKAD KURS? om inte - då vet jag inte varför det är olika meritvärden.

    Om du däremot har någon kurs markerad med "U" utökad - så kanske jag har en förklaring. Berätta i så fall vilken kurs eller vilka kurser som är "U"-markerade i ditt examensbevis!

    Hälsningar

    Peter

    Till Grafisk design introduktion krävdes det inte matte 4 för särskild behörighet. Därför fick du max meritpoäng inom matte - som är 1,5 - och sedan 1.0 för eng 7 och med det uppnådde max i merit. På så sätt hade du ingen nytta av tyska 3, då mer merit än 2,5 kan man inte ha. Och betyg i U-kurser räknas endast in om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger meritpoäng /och till Design intruduktion gav dig inte tyska 3 meritpoäng - för du uppnådde max på annat vis, genom dina "vanliga kurser"/...

    men...

    när du söker till civilingenjör, där det för särskild behörighet krävs matte 4 - då får du endast 1,0 i merit /för matte 5, alltså/ och med 1.0 för eng7 - behöver du också tyska 3 - för att uppnå max i merit. Och därför räknas det betyget i tyska 3 (både som meritpoäng, men även självaste betyget... om det är nu C-betyg eller A-betyg... eller vad du har för betyg i Tyska 3 - in i ditt jämförelsetal, vilket det inge gjordes, när du sökte till Design-kursen).

    Så tror jag det är! :) Låter det rimligt? :)

    • : Tack för ditt snabba svar.
    • : Jag har tyska steg 3 som utökad kurs, då jag läst teknikprogrammet där moderna språk inte är obligatoriskt. Kan det vara det det beror på?
    • Peter : Jag har nu skrivit den förklaringen som jag kan komma på - i mitt utökade svar /se ovan/. :)
    • : Då förstår jag varför, tack så mycket för förklaringen :)
    • Anna : Så bra, då vet du nu! och vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp.
    Läs alla kommentarer