Wilmer
    Hej! Jag har precis avslutat mitt första år på gymnasiet. Jag gick teknik, men nu efter sommaren börjar jag på teknik/design med inriktning på spelutveckling (år två). Jag tror att denna inriktningen är perfekt då den kombinerar de saker jag älskar, teknik (matte, fysik och allt sånt) och design (konst, animering, och generellt skapande). Programmering är en bra sak också. Är det för mycket?

    Mitt problem må låta dumt, men jag blir seriöst orolig över det. Kan jag "slå ut" andra kunskaper genom att lära mig nya?

    Jag älskar att lära mig saker. Just nu fokuserar jag på programmering, teknik, konst, musik, design, och en massa sånt, och många anser att jag är duktig på det. Det är svårt att förklara, men det känns som att jag helt plötsligt inte kommer få plats med mer, och att jag aldrig kommer kunna bli riktigt duktig (eller professionell) på något av de tidigare nämnda ämnena.

    Ifall det faktiskt är så, vart tycker ni att jag bör fokusera? Estetik är nog det som är mest naturligt och roligast för mig och jag har nog större chans att göra en karriär av det än de flesta som går estetiska linjer. De tekniska ämnena är också väldigt roliga, och dem har större chans till att ge mig ett bra/högbetalt jobb. Bör jag ge upp på några färdigheter eller ska jag fortsätta att försöka jonglera med dem?

    Ifall ni inte har något direkt svar, skriv ändå gärna åsikter, insikter och tankar runt frågan.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Wilmer!

    Jag förstår dina funderingar. Som tur är kan du aldrig lära dig "för mycket" utan hjärnan har plats för mycket mer kunskap och information än vad du kanske upplever nu.

    Samtidigt är det så, att om du inte studerar ett ämne, t.ex. matte kan vissa saker "glömmas bort", med det menar jag inte att kunskaperna är borta föralltid utan att du kan behöva repetera. Du kanske känner igen det efter ett långt sommarlov? Att det tar en liten stund innan du är tillbaka igen?

    Så länge du känner att du har ett intresse, mår bra och klarar av studierna så tror jag inte att det är något problem för dig. Däremot så om du börjar känna dig för stressad och må dåligt över din situation då kan det vara bra att fundera på om det är något du bör förändra.

    I vissa perioder kommer du säkert har "mycket" t.ex. flera läxor/prov under en och samma period, även då gäller det att prioritera. I den situationen behöver du lägga mer tid och energi på det ämnet du anser vara "viktigast" men det betyder inte att du behöver välja bort något.

    Om du funderar på att studera vidare senare, då får du däremot en chans att fördjupa dig i något av dina intresseområden.

    Hoppas att mina svar var till någon hjälp för dig!
    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare