Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    att ett lärosäte i grunden har examinationsrätt inom ett visst kunskapsområde betyder inte att det lärosäte också alltid använder sig av den rätten. Hos UKÄ bör du kunna få information om vilka lärosäten som i Sverige har fått examinationsrätt i byggteknik på grundnivå (kandidatexamen ligger på grundnivån). Det är inte säkert att alla lärosäten som har fått examinationsrätt erbjuder kandidatkurs i byggteknik och med det också kan utfärda rätt sort examen.
    Det smidigaste sättet för dig att ta reda vilka lärosäten som du kan ta ut kandidatexamen i byggteknik är att se vilka lärosäten som erbjudet kandidatprogram i byggteknik i sitt utbud.På www.antagning.se kan du se sökbara utbildningar men på www.studera.nu kan du se även de utbildningar som inte är sökbara just nu men som finns pågående och/eller planerade att starta till hösten 2024. Så, kika gärna på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webb och en av UHR´s hemsidor.
    Jag har sorterat ut en lista på relevanta utbildningar, se studera.nu/jamfor-utbildning?q=byggteknik&grundnivå - det kan slinka in några icke-relevanta in i listan på grund av att filtrar funkar inte till 100%... så bortse från t.ex Tandteknikerutbildningar ock annat som inte är relevant till område byggteknik.
    Hänvisningar:
    studera.nu/jamfor-utbildning?q=byggteknik&grundnivå
    uka.se/for-studenter

    Studie- och yrkesvägledare