Sara17

    Hej! Jag tog examen från gymnasiet, nu tänker jag ta modersmål steg 3&4. De kurserna har jag inte läst i gymnasiet. Frågan är om jag tar de räknas jag sen som BII när jag söker till UNI ? Eller är det bara de som höjer kurser som räknas som BII? Tack, mvh Sara

    • Milla : Vill du på universitetet utbilda dig till modersmålslärare eller vill du söka till någon annan utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna i ämnet modersmål krävs (som regel) inte till någon svensk högskole-universitetsutbildning och de kurserna ger inte heller några meritpoäng, därför kommer inte de betygen påverka ditt meritvärde. Du läser kurserna i ämnet modersmål (efter gymnasiet) bara för kunskapens skull. Jag tvivlar också att komvux kommer ge dig plats på kurserna... förresten, så finns inte de kurserna du nämner i din fråga, för att inom ämnet Modersmål finns endast följande gymnasiala kurser:
    Modersmål 1
    Modersmål 2
    Modersmål - aktiv tvåspråkighet.
    Hänvisning: skolverket.se&gymnasiet-ämne:modersmål
    ************
    Om du vill söka utbildning till Modersmålslärare inom lärarutbildningen, då brukar godkänt betyg i kursen Modersmål 2 krävas (inom särskild behörighet) och då måste du ha godkänt betyg i den kursen och det betyget måste räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och kommer påverka ditt meritvärde, oavsett om det kommer att höja eller sänka ditt meritvärde.
    Men om du söker till någon annan utbildning där kurserna i ämnet modersmål inte krävs för behörighet och du i ditt examensbevis inte har de kurserna, och vill läsa de kurserna efter gymnasiet - då läser du för kunskapens skull och för att det är roligt att läsa (ingen påverkan på ditt meritvärde och ingen ändring i vilken urvalsgrupp du prövas).
    *************
    Varför skriver jag att jag tvivlar på att komvux ger dig plats på kurserna i ämnet modersmål? Jo, för att det inte krävs för behörighet och komvux har oftast inte resurser att ge plats på kurserna om hen som söker redan är behörig till den utbildningen som hen vill komma in på. Du har dock rätt att göra ansökan på komvux. Komvux har rätt att neka dig plats. Men du kan också ha tur och få plats på en eller flera av komvux-kurser.
    *************
    Se också information om uppdelning i olika urvalsgrupper (inom betygsurval) på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval/betygsurval

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sara17 : Jag vill läsa Arabiska steg 3och 4 för att höja mina merit, då steg 3och 4 ger 1,5 poäng
    • Milla :

      Då vill du läsa kurser i ämnet MODERNA SPRÅK. Det är en helt annan sak. Ja, kurserna Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng och de ger sammanlagt 1.5 meritpoäng. Det jag skrev om komvux stämmer dock... Om du siktar på utbildning till språklärare och om Arabiska 3 krävs för särskild behörighet, då är det större chans att få plats på komvux. Arabiska 4 krävs inte för behörighet (inte ens inför utbildning till språklärare, så här kan komvux alltid neka plats). Skulle du genom en komvux-kurs eller genom en prövning få godkänt betyg i Moderna språk 3 och/eller 4 t.ex i Arabiska 3 och/eller Arabiska 4, då kommer du med det högre meritvärde som du får genom de nya betygen prövas i BII (kompletteringsgruppen) men du kommer samtidigt prövas även i BI (direktgruppen). I BI-urvalet prövas du då med det lägra meritvärde (med det meritvärde som du hade på dina gymnasiala betyg som ingick i ditt examensbevis, innan kompletteringen med meritpoängsgivande kurserna Moderna språk 3 och 4).
      Sök läsa kurserna på komvux men var beredd att komvux nekar dig plats på kurserna. Du kan då se om du hittar var du kan göra prövningar (kan dock vara svårt att hitta.....). Tänk på att du kan komma in på universitetsutbildning med hjälp av Högskoleprovet. Har du gjort högskoleprovet? Planerar du för att göra högskoleprovet?

    • Sara17 : tack för ditt svar, var hittar man datum för ansökning till prövning inom ämnen som Sva osv? ( i Norrköping kommun)
    • Milla :

      Se information på norrkoping.se/komvux/provning För ansökan om prövningar hänvisar Norrköpings kommun till sajten open24.ist-asp.com/norrkoping/vux/Vux/Examinations men jag kan inte (i alla fall just nu) se några bokningsbara prövnignstillfällen på gymnasial nivå... antingen är jag dålig på att hitta på den sidan, eller så kan man inte (i alla fall just nu) boka sig på någon prövning på gymnasienivå (i Norrköping). Där på sajten står också att i fall du behöver hjälp så kan du boka tid på Vägledningscentrum, se norrkoping.se/komvux/studie--och-yrkesvagledning/boka-tid-pa-vagledningscentrum - boka tid på Vägledningscentrum och be om hjälp med att boka in dig på prövningar, är mitt råd till dig!

    • Sara17 : Tack för ditt hjälp. mvh Sara
    Läs alla kommentarer