Sebastian
    jag har gått handel och administrationprogrammet i gymnasiet jobbar nu för tillfället men är sugen på att plugga nu behöver lite hjälp vad man kan bli som med denna linjen jag valde har ni några exempel?

    jag måste först plugga upp 8-9 ämne på komvux för att få min gymnasietexamen innan jag kan börja söka in mig till en yrkeshögskola eller högskola, men jag är lite vilse nu vad jag vill bli som i framtiden kan någon hjälpa mig?

    i augusti hade jag tänkt gå till en yrkesvägledare men jag måste vetaförst vad jag vill jobba med vill inte komma till de o komma med ett tomt svar.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sebastian,
    Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Kika gärna på utbudet på www.yhguiden.se och det är inte omöjligt att du kan ansöka idag och kommer in på en yrkeshögskoleutbildning och börja läsa den från augusti-september.

    ***
    Ang. högskola
    om du har, efter det att du fyllde 19 år, har jobbat i minst 3 år på minst halvtid - kan du ev. få >>>Grundläggande behörighet genom "reell kompetens". Det är i så fall bara några få godkända betyg du behöver, ej nödvändigtvis Examensbevis. Du kanske redan är behörig till högskola på reell kompetens? :)

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Det är inte fel att läsa mot examensbevis på komvux, absolut inte. Frågan är dock om du vill just få ut examensbevis eller om du vill snarast möjligt skaffa dig utbildning som kommer att ge dig det yrket (och det jobbet) som du vill ha. Då är frågan - vilket yrke, vilket jobb vill du ha?

    Bästa sommarhälsningar

    SYV :)