Linn
    Jag ska välja till gymnasiet år 2016 och jag var fast ställd till att välja ekonomi programmet, tills jag var på öppethus med skolan och fick se tre olika linjer. Ekonomi programmet verkade inte passa mig alls i o med att jag hatar matte och det var bara massa siffror osv på deras presentation. Jag kollade även på barn och fritid samt vård och omsorg men efter det känner jag mig så himla splittrad. Jag tycker inte någon linje passar mig alls förutom stylist programmet kanske.. men jag vill ha en bra grund på min framtid. Stylist känns ganska oseriöst? För jag skulle kunna tänka mig att starta ett företag när jag blir större eller jobba på något roligt jobb. Inte på Ica eller lärare eller så. Jag tror inte jag vill jobba inom stylist när jag blir stor Heller.. utan skulle vilja gå det nu för att jag tycker INGET passar mig och gillar saker som har med stylist att göra men känns som att det kommer förstöra min framtid om jag vill bli något annat?? Vad ska jag göra?
    • : Hej! Om du ska gå ekonomi-programmet ska man ju helst gilla matematik, men du bör tänka på att ibland kanske det inte är så mycket "matte" egentligen. Visst, det är totalt 3 obligatoriska mattekurser, och matten på ekonomiprogrammet är på b-nivå, där A är det enklaste och C är det svåraste (det man har på natur- och teknikprogrammet). Mycket i ekonomi handlar också om organisation och ledarskap, så det är inte "rent" matte om jag säger så. Har du möjligtvis kikat på det estetiska programmet? Det är det program som har minst matte av alla högskoleförberedande program. Du verkar vilja ha något yrke där man "skapar" och programmet ska väl då ha inslag av praktiska "kurser", och estet kanske skulle vara något för dig. Just med stylist så brukar en stor del (av den infon jag har fått) inte jobba som det, utan blir kanske personlig assistent, butikssäljare med mera. Att bara välja stylist för att du känner att du inte klarar av matten annars och att du förövrigt inte vill bli stylist heller, känns i min mening "opassande". Samhällsvetenskapsprogrammet är också ett program med "lite" matte av de högskoleförberedande. Prova att fråga din matte-lärare om vad han eller hon tycker om dina kunskaper, kanske de har tips på vilken "sorts" matte som du klarar av (trots allt är det läraren som har insyn i din utveckling och kunskap). När det gäller att vilja starta företag och liknande passar ju ekonomiprogrammet bra, men om jag ska "problematisera" det hela, vad är det du vill starta företag inom? Och om det nu kanske inte går sådär jättebra inom det företaget, eller om du känner att du vill ha ett annat jobb, vad skulle det vara i så fall? Vill du plugga vidare på universitet eller börja jobba direkt efter gymnasiet? Om det står mellan många program, ta det som känns bäst. Ta det som du känner dig "bra" med, att det är något program du skulle kunna gå i tre år. Än är det tid kvar att ansöka, så tänk igenom dessa frågor. För oavsett vilket program du går, räcker motivation, ambition och målmedvetenhet väldigt långt. Nu är jag dock ingen SYV, går faktiskt i nian, så går igenom samma sak som dig just nu (dock har jag klart för mig vad jag ska gå). Vänta tills du får svar från SYV, de har oftast något att tillägga eller rättar om något är fel. Önskar dig lycka till i fortsatta studier! MVH,
    • Anna : Tack så mycket, Brendan, för en bra kommentar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linn!
    Det är inte alltid så lätt att bestämma vad passar en bäst inom alla de olika gymnasiala utbildningar.

    Har du gjort några tester (intressetester)? T.ex. kan du göra en snabbtest på http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Sedan kan du läsa på Olika gymnasieprogram
    http://www.gymnasieguiden.se/program

    Gå på flera öppna hus och be även att provgå ("skugga" en elev eller en klass) på de program som verkar vara intressanta för dig. Om du loggar in på http://www.gymnasieguiden.se/logga-in och markerar några skolor som dina "favoriter", kommer du att ha påminnelse när skolorna har öppna hus eller andra aktiviteter inför gymnasieval.

    Läs också på - http://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval - där vi förklarar hur man kan tänka kring val till gymnasiet. Alla "blåa ord" i texten där är klickbara länkar.

    Du nämner Vård- och omsorgsprogrammet i din fråga: http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    och jag råder dig kika lite närmare på VO. Det är ett mycket smart val. Även om man i framtiden jobbar med något helt annat, är kunskaper inom Första hjälpen, livräddningen och grundläggande medicinska kunskaper väldigt värdefulla. Man kan få jobb som undersköterska som Extrajobb/sommarjobb när man pluggar vidare till vilket yrke som helst.
    Man kan på VO bli behörig till flera högskole-yrken som t.ex. Sjuksköterska, Tandhygienist och Fysioterapeut/fd sjukgymnast men man behöver, som sagt, inte läsa eller jobba inom vården efteråt, om man inte vill. Du får allmän gymnasiekompetens och grundläggande medicinska kunskaper och MÖJLIGHET att få jobb direkt efter gymnasiet, om du så önskar.

    Återkom gärna efter att du har funderat lite till och tittat på de tipsen och länkarna som jag skickar till dig nu.
    Hörs! ;)
    ANNA