Alexandra

    Hur fungerar det om man vill bli lärare och vill och arbeta redan efter tre år, men senare har ambition att bli ämneslärare på gymnasiet i framtiden. Går det att läsa säg en kortare utbildning som grundskolelärare och sedan läsa till ämnen och komplettera i framtiden för att bli gymnasielärare? Kan man eventuellt göra de på distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!

    lärarutbildningar genomgår förändringar - ofta med några års mellanrum - och hur lärarutbildningarna kommer se ut om några år, vilka möjligheter till "överbryggande kurser" som kommer att finnas - får man se då det blir aktuellt. Det går tyvärr inte planera på så lång sikt. Och även om kompletterande eller överbryggande utbildningar kommer då finnas, så kan du inte nu få ngn sort garanti på att just du kommer in på en sådan utbildning; vid konkurrens om utbildningsplatser kommer urval göras och de andra sökande kan ha högre meriter, så du kan bli utan studieplats (och detta oavsett hur många ggr du söker till utbildningen). Detta skriver jag för att motivera dig att nu söka till en utbildning som du kan vara nöjd med även om du senare inte ska kunna gå ngn vidare/kompletterande/överbryggande utbildning. Men vi får givetvis hoppas att passande utbildningar kommer att finnas och att du också kommer in.
    Jag ser i din fråga att du skriver om att börja jobba "efter 3 år", och då undrar jag om du tänker på att gå utbildning till Lärare i fritidshem (det är idag en 3-årig utbildning); för att ämneslärare på grundskolan brukar läsa under längre tid (4 eller 4,5 år). Du kan vända dig till studievägledare på lärarhögskolorna, som är experter på lärarutbildningar (som de utbildningarna ser ut idag) och de borde också vara bland de första som får kännedom om kommande förändringar i läraryrken och lärarutbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare