Jonna
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet på Samlinjen och vill efter studenten plugga vidare på universitet på förskollärarutbildningen!

    Mitt problem är att jag oroar om jag kommer komma in. Jag har väldigt bra betyg, mina minsta är C men de flesta landar på B. Förutom tyska 2 och matte 2b där jag fick f pga ångestrelaterade problem. Detta sänker alltså mitt snitt ganska ordentligt. Min fråga är om de kommer kolla mer på vilka ämnen betygen sitter eller bara snittet? För kurserna som är behörighet till kursen har jag B i typ alla. Vad spelar mest roll? Behöver jag oroa mig? Och hur viktigt är Högskole provet? Är det ens någon idé att jag gör HP med mitt nuvarande snitt? Samt några sa att man enklare kommer in om man söker vårterminen, stämmer det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Jonna,

    för behörighet till förskollärarprogrammet som leder till yrket Förskollärare  krävs det godkända betyg i - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2) och i Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2) men för övrigt så måste du uppfylla kraven för examensbevis. Utan Examensbevis kommer du sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Med F i tyska 2 och matte 2b - och med godkända betyg i alla andra kurser, uppfyller du kraven för gymnasieexamen och kommer att få Examensbevis och med det blir behörig.

    Alla behöriga sökande deltar sedan i konkurrensen om utbildningsplatserna. Med resultat av högskoleprovet kommer du delta även i HP-urvalsgruppen, vilket ger ännu en extrachans. Om du anmälde dig till högskoleprovet redan, tycker jag du gör klokt i att skriva högskoleprovet. Om det blir "nödvändigt" eller inte, får vi veta sen, i efterhand.

    Vi vet inte vem som kommer att söka samma utbildning som du kommer att söka, och vad de kommer att ha för betyg, dina konkurrenter. Det är därför omöjligt att säga hur höga betyg som kommer att krävas.

    Ang. vilka betyg som räknas in i snittet, så är det alla betyg från gymnasiet, förutom Gymnasiearbete, som räknas in i ditt Jämförelsetal. Sedan plussar man på Meritpoängen, om du kommer att ha några. Summan av jämförelsetalet och meritpoängen blir ditt meritvärde. Och det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på en högskoleutbildning.

    Ang. att det är lättare att komma in på våren, dvs till utbildningar som startar på vårterminen -- så brukar det ofta stämma.  Anledning till det är att det är färre som söker då. Gymnasieavgångselever får sina examensbevis i början av juni; de flesta söker direkt - vill komma in på högskola till hösten, dvs söker innan mitten på april, när de läser vårterminen i trean ... det är alltså många sökande till de utbildningar som börjar på hösten. Sedan de som ej kom in - söker ofta med sina betyg, som är ofta lite lägre - till vårstarter. Dock är det färre utbildningar som startar på våren.  Det är inte säkert någon utbildning som du vill läsa, att den startar på våren... men om den gör det, så Ja, det kan vara lättare att komma in då.

    Mina råd är att du försöker sluta oroa dig, utan läser på så gott du kan; att du gör högskoleprovet (och speciellt om du redan har anmält dig) och att vi håller tummarna för dig!

    Det brukar lösa sig i de flesta fallen - om inte direkt, då på sikt. :)

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare