Oscar
    Hej! Jag undrar vilka ämnen jag får meritpoäng för om jag har läst samhäll på gymnasiet? Det enda jag valde till var matematik 3b. Jag frågar eftersom jag funderar på att läsa upp Engelska 7 för att få ett meritpoäng, men på vissa sidor har jag läst att även engelska 6 ger meritpoäng och det har jag ju redan läst. Så jag skulle bara vilja få lite klarhet i vilka ämnen som verkligen ger meritpoäng! Tack!
    • SYV-besökare : Har du godkända betyg i Moderna språk 3 och/eller 4?
    • : Ja både 3&4.
    • Anna : Om du har examensbevis & godkända betyg i moderna språk 3 och 4, får du 1,5 meritpoäng som är max merit för Moderna språk. Totalt sett, är 2,5 meritp. max. ... För matte 3 får du + 0.5 merit om du söker utb., som inte kräver matte 3. Så blir det då totalt 2.0 meritp. av de 2.5 möjliga.
    • Anna : För att uppnå max i merit, skaffa dig godkänt betyg i matte 4 eller i engelska 7.
    • : Så just nu har jag inget meritpoäng för engelska 6?
    • Anna : Eng 6 ingår numera i Grundläggande behörighet, alltså krävs godkänd betyg i den kursen till alla högskoleutbildningar i Sverige (ändring i reglerna som tillkom med reformen Gy2011/Vux2012). Och kurser som krävs för behörighet kan inte ge meritpoäng.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    reglerna kring meritpoäng är Olika för de som har Examensbevis och de som har Slutbetyg. Slutbetyg fick avgångselever på gymnasiet år 2013 och tidigare.
    Om du är 20 år är du för ung för att kunna ha fått ett slutbetyg; det är för din del Examensbevis som gäller för att uppnå grundläggande behörighet till högskola; och reglerna om meritp., som gäller för dig finns i så fall på gymnasieGuiden.se/merit