Madeleine

    Hej! Jag vill räkna ut mitt meritpoäng men vilka ämnen ska jag ta med? Jag har min gymnasieexamen men har också läst samhällskunskap engelska 6 och matte 2 efter, räknas inte dem med? Jag har ju bättre betyg i engelska 6 och matte 2 än i engelska 5 och matte 1 som exempel.

    • Anna : Från vilket program har du examensbevis?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine!
    Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör Antagning.se om du ansöker till en svensk högskoleutbildning och bedöms som behörig.
    Du kan annars vända dig till SYV på komvux, ta med dig alla dina betyg från gymnasiala kurser och så får ni se om du idag har Grundläggande behörighet och särskild behörighet till just "din högskoleutbildning".
    Reglerna kring meritvärde (det är den siffran som du konkurrerar om plats med) är många och krångliga.
    Jag kan givetvis svara på exakt den frågan som du ställer, men jag vet inte om det kommer att bringa tillräcklig klarhet så att du skulle på rätt sätt kunnat räkna fram ditt meritvärde.
    Engelska 6 måste räknas in pga den kursen ingår i grundläggande behörighet.
    Matematik 2 - också (på grund att i fall den kursen ej krävs, så ger den Meritpoäng). Att du har högre betyg i matte 2 och eng 6 än i lägre kurser i samma ämne är bra men förändrar inte (höjer inte) de betygen du har i matte 1 och eng 5.
    Du skriver att du läst "samhällskunskap": vilken kurs inom ämnet? Var läste du den och varför?
    ********
    Om vi på FRåGA SYV skulle kunna ge dig svar som blir till konkret hjälp för dig i att räkna ut meritvärde, måste vi veta:
    - Fick du examensbevis (eller Studiebevis) när du slutade på gymnasiet?
    - vilket program och inriktning läste du på gymnasiet?
    - Hade du godkända betyg i eng 6, matte 2 och samhällskunskap (vilken kurs inom ämnet) i ditt examensbevis?
    - Vilken utbildning vill du komma in på? (det frågar jag för att se vilka kurser som krävs för särskild behörighet och inom vilken skolform utb.finns, t.ex yrkeshögskola kan ta in obehöriga men högskola/universitet kan inte göra det).

    • : Jag gick hantverksprogrammet stylist på gymnasiet och fick examensbevis. Är godkänd i alla ämnen och läste samhällskunskap 1a2. Vill läsa lärarprogrammet 4-6 men behöver även naturkunskap 1a2 som jag ska läsa nu i höst. Jag vill också göra prövningar i vissa
    • : ämnen för att höja min merit.