SYV

    jag har en elev som går i nian och vill höja sitt betyg i teknik men är osäker på om man läser detta i nian. jag antog att man fortsatte läsa bild, engelska, hemkunskap, idrott, matte, musik, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religion, samhällskunskap, slöjd, svenska, teknik och ev moderna språk? så förstår inte varför han inte gör det i nuläget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa!
    Vad gäller ämnet Teknik på grundskolan, så hände följande: Skolverket föreslagit och regeringen har beslutat om reviderade kursplaner för grundskolan att gälla från och med hösten 2022. Det kan hända att den aktuella eleven redan har läst alla de timmar som är avsatta för ämnet Teknik på grundskolan, eller så kanske lektionerna i teknik blir förlagda under vårterminen i årskurs 9 (här kan även lärarbrist spela roll, t.ex om rektorn vet att lärare i teknik kommer tillbaka från föräldraledighet till vårterminen, då kan fler timmar inom andra ämnen läsas på höstterminen för att något ämne, t.ex teknik kan läsas mer intensivt under vårterminen - bara för att ge ett exempel).
    Så vitt jag vet är det inte strikt reglerat exakt hur ämnena/timmarna ska vara förlagda under grundskolans senare år. I vilket fall, om ingen lärare finns som kan undervisa, så är det svårt och t o m kanske omöjligt att erbjuda undervisning. Mitt förslag är att du frågar rektor på elevens skola - rektor är på en skola den som är ytterst ansvarig.
    Du kan också ringa till skolverket, tel.nr 08-52733200.

    Vad gäller konkurrens om en gymnasieplats, så är det 16 eller 17 högsta/bästa betyg ur Slutbetyget från grundskolan som bildar "meritvärde"/betygspoängen som i vissa delar av Sverige även kan kallas för JMT (jämförelsetal). I räkneverket på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut finns 18 ämnen i listan. Moderna språk och Modersmål är inkluderade i listan. Utan de ämnena blir det 16 ämnen. Har eleven endast 16 ämnen i sitt slutbetyg från grundskolan, räknas betygen i samtliga ämnen in i elevens meritvärde/jämförelsetal/betygspoäng (alltså i den "siffran" med vilken eleven konkurrerar om gymnasieplats).
    Det finns elever som i sitt slutbetyg från grundskolan har flera olika moderna språk och även flera modersmålsbetyg. I så fall gör man så här: man lägger det betyget som eleven fick i moderna språk som hen läste som SPRÅKVAL (ej elevens val) "åt sidan" så länge och tar fram de 16 hösta av de övriga betygen. Till summan av de 16 högsta betygen lägger man sedan till (plussar på) betyget i moderna språk som språkval.