Mysan

    Hej! Jag läste Hotell & turism på gymnasiet, vilket innebär att jag endast läste Matematik 1a, Naturkunskap 1a1. Jag la till Svenska 2, svenska 3 samt engelska 6. För att kunna söka in till Biomedicinsk analytiker krävs följande ämnen: Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C Min fråga är då, exakt vilka ämnen behöver jag studera för att bli behörig? OM jag förstått det rätt så kommer jag att till exempel behöva studera Biologi 1 för att sedan kunna studera Biologi 2? mvh MY

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    BMA är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och det är examen från BMA-programmet som man måste ha för att kunna få legitimation.
    Du skriver i din fråga (tyvärr) inte om du fick Examensbevis när du gick ut gymnasiet eller t.ex studiebevis. Saken är den att studiebevis ger inte grundläggande behörighet men Examensbevis ger den behörigheten. Om du har examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och eng6, då har du grundläggande behörighet.
    Men du har rätt i att du behöver läsa för särskild behörighet.
    Matematik: du behöver få godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 3b eller 3c. Inför den kursen läser du först matematik 2a eller 2b eller 2c, men vilken av dem? Jag rekommenderar att du läser matematik 2c (för att bättre förbereda dig inför studier i matematik 3). Men sedan - på nivå 3 - blir det svårare att ge rekommendation, för att:
    - det brukar vara lättare att få högre betyg i matte 3b än i 3c, men 3c kommer att bättre förbereda dig inför framtida studier på BMA-programmet (efter som det är en hög naturvetenskaplig utbildning). Börja med att läsa matte 2c (betyget i den kursen kommer ej räknas in så det är inte ett "prioriterat mål" att få så högt betyg som möjligt, däremot kunskap är viktigt att ha för att sedan kunna klara få högt betyg i matte på nivå 3).
    Du behöver också få godkända betyg även i Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2 och Kemi 2. Du har rätt: inför Biologi 2 läser du Biologi 1. Inför Kemi 2 läser du Kemi 1. Sök fysik1a direkt (du behöver ju ändå det betyget eller betygen i båda "små kurserna" Fysik 1b1 + 1b2).
    Så, du behöver läsa: Matte 2 och 3; Biologi 1 och 2; Kemi 1 och 2; Fysik1a. Totalt uppgår de kurserna till 750 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Det är alltså 37.5 veckors studier på heltid som du kommer behöva genomföra.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mysan : Tusen tack för hjälpen och för tydligt svar!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!