Kalle
    Hejsan har just nu 15,22 Poäng och skulle behöva lite över 17 vilka av mina ämnen är bäst att plugga om.

    Branschkunskap inom Restaurang och livsmedel 100 C
    Engelska 5 100 C
    Engelska 6 100 D
    Entreprenörskap 100 D
    Historia 1a1 50 E
    Hygien 100 D
    Idrott och hälsa 1 100 B
    livsmedels- och näringskunskap 1 100 D
    mat och dryck i kombination 100 D
    matematik 1a 100 E
    matlagning - specialisering 100 B
    matlagning 1 100 C
    matlagning 2 200 C
    matlagning 3 200 B
    matlagning 4 200 B
    Naturkunskap 1a1 50 D
    Religionkunskap 1 50 D
    Samhällskunskap 1a1 50 E
    Servering 1 100 C
    Servering 2 200 C
    Service och Bemötande 1 100 C
    Svenska 1 100 E
    Idrott och hälsa 2 100 B
    Gymnasiearbete 100 E
    Matematik 2b 100 E
    Svenska 3 100 E
    Engelska 7 100 A

    Ditt snittbetyg: 15.22

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,
    störst höjning i jämförelsetalet (snittbetyget) ger större höjning i Större kurser. I GA, gymnasiearbete kan man inte få högre än "E" men det betyget räknas ju ändå inte in.

    Du har betyg i några stora kurser (200 poäng), ex. Matlagning 2 och Servering 2 i vilka du har C-betyg.
    Om du fick B betyg i en av de kurserna, skulle höjningen bli cirka + 0.2 och om du fick B betyg i båda de kurserna, skulle höjningen bli + 0.4
    och om du skulle få A betyg i båda de kurserna, skulle höjning bli ca + 0.8.

    Du frågar vilka kurser är bäst att "plugga om", och jag undrar Har du möjlighet att plugga om redan godkända kurser? På vilket sätt skulle du göra det?
    Tänker du på prövningar? eller tänkte du söka till komvux?
    Ta reda på vilka kurser komvux i din kommun har i sitt utbud.
    Sedan är det ganska otroligt om någon med redan godkända betyg fick möjlighet att läsa om kurser på komvux. Det är inte förbjudet att söka, men att få plats - är en annan sak; det blir alltmer sällan möjligt att läsa om redan godkända betyg.

    Jag har i stället ett annat förslag - att du satsar på att läsa nya kurser för att få Meritpoäng >>. För godkänt betyg i matematik 2a får du + 0.5 i merit; och lika mycket för godkänt betyg i matematik 3 och i Moderna språk 3. Godkänt betyg i Moderna språk 4 ger en hel meritpoäng.

    Annars så kan du också satsa på prövningar i exempelvis Engelska 5 och 6. Jag ser att du har A i eng7 som är en högre/svårare kurs, än eng 5 och 6. Du borde därför kunna - genom prövningar - höja betygen i eng 5 och 6 till A i båda kurser. Detta ger dig höjning på ca + 0.5.

    Ännu ett sätt att komma in på en högskoleutbildning är - via högskoleprovet (i HP-urvalet).

    Vänligen
    ANNA

    • : Har hört att det är möjligt att plugga upp/om tester eller vad det heter funderade på svenska 1-3 eftersom har inte lika höga betyg där som k engelskan
    • Anna :

      Alla får söka till komvux, att läsa om redan godkända kurser... Söka, ja. Tror tyvärr svaret från komvux blir platsbrist.

      Försök hitta var du ska kunna anmäla dig till Prövningar >>. Prövning är en sort TEST, består av flera delar: skriftlig del och efter ett par veckor - muntlig. Förbereder gör man genom Självstudier. Läs också på https://www.fragasyv.se/info/provning

    • : Det var prövning var det jag skulle göra sa dom
    • Anna : OK, bra. Lycka till!
    • : Hur ser en prövning ut? I svenska eller engelska?
    • Anna : Så vitt jag vet, så är det en Skriftlig test först,,, sedan, efter ca 2 veckor, när läraren och medbedömaren har rättat till den skriftliga delen, utformar de frågorna som du får svara på under den Muntliga delen. Sedan samråder läraren och medbedömaren och du får meddelande om vilket betyg du får.
    • : Så det är inga nationella prov eller liknande?
    • Anna : Den skriftliga delen är nog som ett nationellt prov, kan jag tänka mig. Men egentligen ska man antingen fråga läraren i den aktuella ämnet eller bara ta och testa göra prövning, då vet man sen.
    • : Okej skulle du rekommendera att jag gör prövning på Svenska 1-3 eller Engelska 5-7? Vilket skulle vara best poäng mesigt?
    • Anna : Kurser i svenska och engelska är alla på 100 poäng/styck. På så sätt spelar det ingen roll... men du har redan högre betyg i engelska än E, så det finns inte lika stor möjlighet till höjning för dig inom engelska, som inom svenska.
    • : Om jag skulle höja mig i Svenska ämnena till A på alla vad skulle jag landa på för poäng
    • Anna : Höjning från E till A i en styck 100p-kurs ger cirka + 0.4. Samma höjning i tre stycken 100p-kurser är 3 ggr så mycket, dvs ca + 1.2
    Läs alla kommentarer