ida.

    hej jag har studerat både på gymnasiet och komvx men två olika utbildningar. i gymnasiet till bagare och på komvux till barnskötare. när jag ska räkna mina meritpoeng för att söka till högskola vilka utav betygen ska jag använda ? Jag har provat att räkna på gymnasie betygen och sen komvux betygen men dem ger olika resultat.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    fick du Examensbevis när du gick ut gymnasiet? Eller fick du Examensbevis efter studier på komvux? Det är jätteviktigt att veta hur ditt Examensbevis ser ut, för att det är avgörande för vilka betyg som ska räknas in i ditt meritvärde. Skulle det vara så att du har två examensbevis - både från gymnasiet och från komvux, då kommer antagning.se använda det examensbeviset som ger dig högst meritvärde. Svara på min fråga om du har examensbevis eller inte. Om inte - då behöver du ansöka om att få ut examensbevis.
    Annars, så behöver du inte själv räkna fram ditt meritvärde. Det kommer antagning.se att göra. Och, oavsett vad du eller vi skulle räkna fram, så är det antagning.se som tolkar reglerna och deras tolkning gäller.

    Studie- och yrkesvägledare