Hanna

    Hej! Jag läser just nu HR, men har börjat gå i tankarna att detta kanske inte är vad jag tänkte mig. Jag har ett mycket stort intresse för psykologi och hur människan fungerar, vilket HR är till viss del men med inriktning på personal och organisation, vilket inte intresserar mig på samma sätt. Har alltid haft ett stort intresse för att lösa kluriga uppgifter och hur saker och ting hänger ihop baserat på individens attityder, kroppsspråk och tal. Att få reda på hur individen egentligen tänker och varför individen tänker så är tankeställningar som gör mig väldigt nyfiken. Har dessutom alltid varit intresserad av olika typer av brott och börjar fundera på om utredare hade varit en möjlig väg att gå. Funderade dessutom på psykolog men bilden jag har av det yrken känns väldigt enformat, med att endast sitta i möten med personer. Om man är intresserad av hur individen fungerar genom att studera attityder, kroppsspråk samt tal - men dessutom brott, vad finns det för potentiella yrken som har en blandning av dessa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du får gärna kika på ett stort antal yrken, du kan t.ex börja med:
    Beteendevetare
    Kriminolog
    Rättssociolog
    Civilutredare
    Kriminalvårdsinspektör
    Alla de yrken ovan är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det inte finns strikta regler kring vilken utbildning som krävs. Arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning de kräver, önskar eller prioriterar. Arbetsgivare kan också ge utbildning efter anställningen, på arbetsplatsen, om hen så vill.
    Du nämner i din fråga yrket Psykolog, och en psykolog är i Sverige ett reglerat yrke (examen från psykologprogrammet krävs). Psykologer kan specialisera sig på att studera brottsligt beteende. Inom psykologprogrammet finns dock endast inriktning (specialisering) mot idrottsspykologi (i alla fall vad jag känner till); specialisering mot "brott" kan man fixa på egen hand, genom kurser vid sidan av, genom självstudier, genom att söka jobb på de "rätta ställena" och genom vidare/påbyggnadsutbildningar av diverse slag.
    Du får gärna hitta de som jobbar med det du i framtiden vill jobba med och fråga vad de har för utbildningsbakgrund. Du får också gärna prata med studievägledare på de institutioner där "relevanta utbildningar" ges (t.ex där utbildningar som kandidatprogrammet i kriminologi, sociologi, psykologprogrammet och även fristående kurser inom de ämnena ges).

    • Hanna : Tack för svaret! Om man vill läsa exempelvis civilutredare förstod jag det som att man inte kan bli det direkt efter en akademisk utbildning utan arbeta upp sig? Skulle en polisutbildning tillsammans med en akademisk utbildning öka chansen att få ett sådant arbete?
    • Anna :

      Ja, det tycker jag absolut att en polisutbildning i kombination med en akademisk utbildning skulle öka chansen att få anställning som civilutredare. Men med polisutbildning i bagaget kan man också bli "polis-utredare" t.ex utredare av grova brott (i folkmun ofta kallad för "mordutredare").