Alva
    Hej! Jag går i 1an på Natur och är inne i perioden då man ska välja inriktning, individuellt val, programfördjupning. Jag funderar på att utbilda mig som ingenjör inom teknisk fysik på universitet då jag har ett intresse för kvantmekanik, kosmologi och annat fysik-relaterat. Jag har redan bestämt mig för att gå natur natur, men undrar över individuellt val. De två kurserna jag funderar på att välja är Skrivande och Programmering 1, men vilken ska jag välja? Jag tänker att grundliga kunskaper inom programmering kan vara användbart inom teknisk fysik, och dessutom ger en fin merit. Dock är jag inte jätteintresserad av datorer generellt, och har ingen särskild kunskap i datorrelaterade områden. Skrivande tänker jag är en bra kurs som är användbar inom alla jobbområden. Dock anser jag mig själv vare en relativt utvecklad skribent för min ålder, oavsett. Jag tänker då att kursen skrivande kanske inte skulle ge lika mycket som programmering, då jag bara skulle finslipa en egenskap. Läser jag programmering lär jag mig något helt nytt.

    Jag är medveten om att vi även väljer individuella val till 3an, men jag planerar redan att läsa engelska 7 och matte 5 eller matte specialisering. Är det möjligt att läsa engelska 7, matte 5 / matte specialisering OCH programmering / skrivande i 3an, eller tvingas jag välja en av dem till 2an? Isåfall vilken?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alva,

    det är 200 poäng inom Individuellt val = 2 st. "normalstora kurser" eller 4 st. "små kurser"; "små kurser" är det t.ex Psykologi som är på 50 p. De flesta kurser är á 100 p. och därför brukar man läsa en kurs Individ.val under åk2 och en annan kurs Individ.val - under åk3.

    Men sedan finns det ju också PROGRAMFÖRDJUPNINGAR - och det är olika antal kurser/poäng på olika program. Engelska 7 och högre kurser i matematik brukar vara möjligt att läsa inom programfördjupningar. >>Programmering 1 kan också erbjudas inom programfördjupning.
    Så, första frågan är VILKA KURSER som din gymnasieskola erbjuder att välja inom Programfördjupning? Här är begränsning "dubbel" pga inte vilka kurser som helst, utan endast de som får läsas som programfördjupande just på det aktuella programmet, får erbjudas som Programfördjupande ... men inom Individuellt val - är det vilka kurser som helst men givetvis av dem som skolan har möjlighet att erbjuda.

    Som elev kan man ansöka hos rektor /ofta via SYV/ - om att läsa U-kurser, utökade kurser, dvs extra, utöver heltid. Är man duktig och motiverad och rektor säger Ja, så kan det gå bra att läsa i alla fall en U-kurs. Det finns, som nästan alltid, för- och nackdelar... man riskerar att bli "splittrad" och inte riktigt hinna.

    Ang. välja Progrmmering eller Skrivande - så håller jag med dig om det du skriver men jag känner ju inte dig, så jag kan inte svara vad som skulle passa just dig bättre. Ett råd jag vill ge är att fråga om du kan "gästa" en lektion i varje ämne /bli gäst/ - prova-på... då kan du bättre förstå hur det är att läsa just det ämnet, och kan förhoppningsvis välja det som passar just dig bäst.