Aileen

    Hej! Jag skulle vilja påbörja en IT program utbildning på distans nu i år. Jag har inga tidigare förkunskaper inom IT; jag har sett att de flesta IT programmen kräver förkunskapen programmering eller datorteknik vilket jag inte har. Dessutom kommer jag inte hinna läsa in nån av de kurserna i tid till kursstart till själva IT utbildningen. Finns det en IT program utbildning på distans som jag kan påbörja utan de två förkunskaperna? Jag har grundläggande behörighet Eng 6, Sv3, Ma 2a, Samhällskunskap 1a1 & 1a2, Naturkunskap 1a1. En kostnadsfri utbildning hade varit önskvärt men jag kan även tänka mig att läsa en som kostar. Så länge själva utbildningen leder till en examen eller någon form studiebevis som är legitimerad. Min andra fråga är om det finns en SYV program utbildning på distans? Jag har sett att både Stockholm och Umeås universitet har det. Finns det några andra? Återigen, kan tänka mig både kostnadsfri och en som kostar. Så länge själva utbildningen leder till en examen eller någon form studiebevis som är legitimerad.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag börjar med att svara ang. SYV-utbildningar. SYV utbildas i Sverige på SYV-programmen som är högskole-universitetsprogram på 3 år på heltid, på ngt annat sätt kan man inte få ut Examen som SYV. Det är ej ett legitimations-yrke (i alla fall inte än...). Alltså som det är nu, året 2024, så finns det ingen legitimation som man kan söka som SYV, utan det är Examen från SYV-programmet som gör dig till en "behörig SYV". Vidare gäller också att det är, för arbetsgivare, inte förbjudet att anställa med andra utbildningar än SYV-programmet. Det finns exempel att utbildade lärare, psykologer, socionomer och även kommunikatörer/informatörer jobbar som SYV-ar. Arbetsgivare får anställa (som SYV) vem de vill, med vilken utbildning som helst men de flesta arbetsgivare fördrar att i första hand anställa med examen från SYV-programmet. Utbud av utbildningar på svenska högskolor och universitet, om du vill söka till HT24, kommer att kunna ses i sin helhet från 15 mars 2024, så vi får se (då) om distans-utbildningar till SYV kommer att bli sökbara.
    ***
    Och nu ska jag försöka svara ang.IT-utbildningar... vilket är mycket svårt för att det finns så många olika men man behöver (oftast) ha vissa förkunskaper inom programmering vilket man skaffar sig genom gymnasiala kurser i Programmering, Webbutveckling och liknande "data-kurser". Även kunskaper i matematik på högre nivå kan ibland krävas eller i alla fall ses som merit när man söker till en IT-utbildning. De flesta yrken, i Sverige, inom DATA-IT (förutom några få som t.ex Lärare i dataämnen och Civilingenjör i datateknik) är icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare väljer fritt med vilken utbildning de anställer.
    IT-utbildningar finns inom många olika skolformer: högskola-universitet, yrkeshögskola, folkhögskola, komvux och privata skolor.På komvux läser man, som högsta nivå - gymnasial nivå. Bra om du läser några data-kurser på komvux först, innan du söker till ngn IT-utbildning (det kan krävas, precis som du skriver i din fråga men även om det inte krävs, t.ex på en privat skola, där du köper din utbildning, så blir det lättare att genomföra utbildningen och få diplom eller certifikat --- bara för att man kommer in på en utbildning betyder inte att man kommer lyckas genomföra hela Utbildningen och uppnå målet i slutet av utbildningen).
    Eftersom det finns tusentals olika IT-utbildningar kan jag inte redogöra för de alla. Nedan ger jag exempel på några utbildningar hos privata utbildningsanordnare som du gärna får kika på:
    Utbildningar hos "dataföreningen"/Digitala lyftet - se framtid.se/studier/privata-utbildningar/dataforeningen
    Kurs i UX-design & kurs i E-handel samt andra kurser hos Nordic-tech-institute

    Studie- och yrkesvägledare
    • Aileen : Tack för hjälpen!!
    • Aileen : Är nackademin lika bra som en vanlig högskola och universitet?
    • Milla :

      Det beror på vad man menar med "lika bra". Utbildningar på Nackademin ligger inte på högskole-universitetsnivån. Yrkeshögskoleutbildningar är kvalificerade eftergymnasiala men inte akademiska (de är mer praktiska och ofta kortare än "liknande utbildningar" på högskola-universitet, som är längre och mer teoretiska).
      Om arbetsgivare söker anställa någon som har gedigen och bred teoretisk kunskapsgrund då prioriterar de anställa med universitetsexamen, men om arbetsgivare vill anställa någon som är expert på något smalare (specifik) praktiskt kunskapsområde och som redan "arbetat" (även om det, formellt sett, var LiA, lärande i arbete, en sort "praktik") med just de arbetsuppgifterna då prioriterar de anställa med utbildning från yrkeshögskola. Nackademin har också andra utbildningar, som inte är yrkeshögskoleutbildningar, t.ex utbildningar som Nackademin kallar för "online-utbildningar" där du betalar för utbildningen själv och det är troligtvis också så att under utbildningens tid har man ej rätt till studiemedel från CSN. Men Yrkeshögskoleutbildningar (de flesta av dem i alla fall) är kostnadsfria (OBS! finns några få med studerandeavgift) och studiemedelsberättigade.
      Utbildningar inom Olika skolformer är Olika; de ligger på olika nivå, har olika innehåll och leder till "olika mål/utbildningsdokument": universitetsexamen är inte detsamma som yrkeshögskoleexamen; och "diplom" eller "certifikat" är inte detsamma som Examensbevis. Vad arbetsgivare anställer med kan variera mellan olika arbetsgivare, även om man söker jobb inom samma yrke.
      Det går därför inte svara på frågan om Nackademin är "lika bra som en vanlig högskola och universitet". Nackademin är ju inte högskola eller universitet.