Emelie
    Hej

    Jag har sökt in till Personal Arbete och Organisation vid Stockholms Universitet:

    ( https://www.uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/detaljsida/?utbildningId=BC91A525C72C80C805DE907648C35A54&astasearchperiod=VT22&astasearchfor=pao&astasearchcategory= )

    Men jag vet däremot inte vilka "kategorier" jag kvalar in på. Jag har nämligen: fullständiga betyg via gymnasiet, har kompletterat kurser som behövdes för behörigheten på Komvux, samt gjort högskoleprovet (med resultatet 1,1), samt 4års dokumenterad arbetslivserfarenhet.

    Som jag förstår det så är det uppdelat "Betyg (37 %), Högskoleprov (33 %), Sökande med fyra års arbetslivserfarenhet på minst halvtid samt betyg (15%). Sökande med fyra års arbetslivserfarenhet på minst halvtid samt högskoleprov (15%)".

    Min fråga är snarare: Vilka förkortningar ex: "BII" osv kvalar jag in på? Ska man se vårterminens antagningsstatistik så ser det ut som att jag har en god chans att komma in?

    För om det står att i utval 1 så antogs 100st, och i utval 2 så antogs 90 st, så menar de alltså att de tar in 190 st/termin?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    du behöver inte själv bestämma i vilka urvalsgrupper du vill prövas. Du kommer att bli prövad i alla de grupper där du "kvalar". Sista ordet (tolkningsföreträde) har antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker. Antagningsgränserna kan gå upp och ner - man kan givetvis titta på antagningsgränserna som uppstod vid tidigare antagningsomgångar, men det är bara en fingervisning; det kan bli ganska annorlunda i framtiden: kan bli lättare eller svårare att komma in.
    Hur många personer som antas till utbildningen på högskolenivå och andra detaljer kring antagning är det bäst att du tar med antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker. Ganska mycket information kan du få även om du ringer till Antagning.se (central antagning) på tel.nr 0771-550720 och deras tel.tid är kl.9-16 på vardagar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Emelie : Jo, jag förstår att jag kvalar in på de jag är behörig till. Men var mest nyfiken på vilka förkortningar jag är med i så jag på så sätt kan jämföra mitt resultat med tidigare år?
    • Julia : Om du utan kompletteringar inte var behörig, kan du inte prövas i BI (som är direktgruppen), du prövas i så fall i BII (kompletteringsgruppen) med ditt meritvärde. Med resultatet från högskoleprovet prövas du i HP. Vad gäller 4-årig arbetslivserfarenhet, så är det "lokal urvalsgrupp" och antagningsgruppen på det aktuellt lärosäte kan skapa olika förkortningar för sina lokala urvalsgrupper. Kontakta antagningsgruppen på det lärosäte som din fråga gäller. Du kan också testa om central antagning (www.antagning.se) kan ge svar om de lokala förkortningar, det är möjligt att de vet det eller kan ta reda på det (tel.nr 0771-550720 och tel.tid på vardagar kl.9-16).